Legs-it

Härom veckan slängde Daily Mail up en härlig förstasides-rubrik där de lite lättsamt rapporterade från mötet mellan Teresa May och Nicola Sturgeon, Storbritanniens två mäktigaste politiker, där Brexit och Skottlands framtid diskuterades. Daily Mail valde att fokusera på väsentligheterna: “Never mind Brexit, who won Legs-it!”. Daily Mail är nu inte direkt känd för att vara den mest seriösa av blaskor, men den här gången gick de till sin egen förvåning för långt och fick ta emot massiv kritik från alla håll. ”Sexistiskt!” skrek kritikerna, ”Inte alls”, tyckte Daily Mail och la till den kvinnliga reporterns namn under rubriken, för ingenting skrivet av en kvinna kan ju vara sexistiskt (dessutom kan man passa på att låta den kvinnliga reportern bära oket för sitt dåliga omdöme). När kritiken trots detta inte tystnade menade Daily Mail att folk skulle skaffa sig ett liv, dessutom har det hänt att de kommenterat manliga politikers ben, och dessutom har folk ingen humor. The Pool publicerade en utmärkt kommentar till detta.

Nå, så är det att vara en kvinna i offentlighetens ljus. Man får tåla lite sexism helt enkelt, även om man, som May och Sturgeon, uppträder och klär sig helt korrekt. Tänk vilket ramaskri det blivit om May kommit till mötet i jeans… Så här är det också att vara kvinna utanför offentlighetens ljus – och om man av misstag skulle träda in i ljuset är det fritt fram att kommentera. Min upplevelse av detsamma är från när jag 2014 hamnade på framsidan av British Archaeology. Just den där dagen då jag hittade masken hade jag på mig en Manchester City (fotbollslaget alltså)-t-shirt. Av den anledningen blev jag en ‘tråd’ på Man Citys fanclubs diskussionsforum, Bluemoon:

Screen Shot 2017-04-07 at 13.46.56

Efter ungefär fyra kommentarer dyker den förste humorpellen upp:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.27.36

Skoj alltså. Humor. Det fortsätter:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.25.45.png

Hahahaha, skoj ju, jag håller ju en mask ju, och är blond (även om man inte kan vara riktigt säker på vilket kön jag tillhör), ni fattar….

Men sen är det någon som tycker de andra är lite väl taskiga, så han (ja jag förutsätter att alla de här pellarna identifierar sig som han) googlar lite och hittar mitt twitterkonto. Screenshot, och sen får tjejen lite manligt stöd.

Screen Shot 2017-04-07 at 14.06.32

Skönt, eller hur:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.22.16

Rakt på sak:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.09.41

Hurra! Mitt självförtroende som kvinna är återställt!

Men sen är det en del som säger ifrån på riktigt också:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.11.34

Och en och annan som faktiskt svarar på det vis den som skapade posten hade tänkt sig:

Screen Shot 2017-04-07 at 14.24.07

Det här är nu en västanfläkt i jämförelse med vad många får utstå, men trots detta blev jag rätt skakad när jag av misstag råkade hitta den här tråden 2014. Jag kände mig väldigt obehagligt berörd, som att mitt privata jag hade blivit invaderat, kränkt. Den där framsidan var något som jag var stolt över, att jag i mitt yrke, gjort ett litet, litet avtryck medierna… men efter den där tråden kändes det liksom lite sunkigt, och förment.

Det är inte humor, och det är inte skoj, att det här är sånt man måste räkna med om man som kvinna råkar synas lite för mycket!

2 kommentarer

  1. Nageldraken said,

    april 10, 2017 den 6:27 e m

    Men fy fan! Vad är det för fel på folk! Förutom att ditt utseende faktiskt inte har något med det hela att göra eftersom det hela handlar om dig i din yrkesroll så ser du ju faktiskt ascool och proffsig ut!


Kommentera

