Äppelträd

Det bästa med hus är trädgård. Jo, så är det. Jag har alltid velat ha en egen trädgård, och trädgården var anledningen att jag bestämde mig för Thom’s Place när jag flyttade till Aberdeen, och anledningen att jag var bara tvungen att köpa lägenheten på Frodegatan. Trädgården (eller avsaknaden därav) var också anledningen till att vi nästan inte köpte vårt fina skotska hus – till vi kom på att grus och sten(betong)läggning kan man faktiskt göra sig av med… Planerna för vår lilla plätt jord är storslagna, och kommer säkert inte att bli detsamma i verkligheten, men poängen med att ha en trädgård måste ju vara att drömma stort 🙂

Äpplen står i centrum för drömmar (om ni inte vet det ska jag och Johanna skaffa oss en äppelträdgård när alla andra livsplaner gått i putten…), och har därför en given plats i vår trädgård. Jag fick mina äppelträd av mamma i 40-årspresent 🙂 (och ett större bidrag till allmän trädgård).

vinteräpple

Födelsedagskort från mamma 🙂

Så för en månad sen eller så började projekt äppelträd. I viktorianska trädgårdar hade man step-over apples – äpplen som spaljerats så lågt att man kan kliva över dem – som avdelare mellan olika planteringar. Mina äpplen ska bli ett slags mellanting mellan step-over och spaljerade äpplen har jag tänkt. En liten äppelskärm mot grannens hus :).

2017 - 1 (5)

Före

Man är tvungen att ha ettåriga träd på småväxt rotstock om man ska få träden dit man vill, så jag beställde fyra olika sorter, tog bort plattor och började gräva hål.

2017 - 1 (6)Plattläggarna har gjort ett mycket digert jobb kring vårt hus. Vi grävde och grävde, ett lager sand och ett lager hårdpackad sandblandad grusmassa senare kom vi fram till någon slags jord.

Hål är större än man tror. Vi var tvugna att åka och köpa mer jord två gånger innan vi hade fyllt igen äppelhålet, men efter två helger, ett antal kvällar och jag vet inte hur många säckar jord stod fyra små träd på plats.

Vilket firades med en välförtjänt öl 🙂

2017 - 1 (10)Med vårblommor runt fötterna hade de bara att vänja sig vid sitt nya hem 🙂

2017 - 1 (11)

Efter

Och nu, några veckor senare är de på gång… Och om en tio år eller så kanske vi till och med har äpplen 🙂

Hej bladen!

3 kommentarer

  1. Fingal said,

    april 5, 2017 den 5:32 e m

    Coolt! Men vad är den hiskeliga stenkontraptionen bredvid rabatten? Ett tortyrredskap, eller rentav en antik äppelmustpress?

    • lottahiller said,

      april 5, 2017 den 5:52 e m

      Inte långt ifrån – det är en ostpress 😉

      • Fingal said,

        april 5, 2017 den 9:17 e m

        Wow, en fantastisk sak som alla borde ha i trädgården (i alla fall skulle jag vilja det)!


Kommentera

