Breivik och mänskliga rättigheter

Så Breivik fick rätt mot norska staten . I alla fall till viss del har hans mänskliga rättigheter kränkts av den behandling han genomgått i fängelset, och jag vet, jag förstår, att det här är ett slags segerbeslut för ett opartiskt rättväsende och allas rätt till att vara lika inför lagen. Jag förstår, men det känns som ondskan har segrat – och den känslan utmanar hela min världsbild. Breivik vänder upp och ner på den övertygelse som styr allt annat jag tänker – det finns inget svart och vitt – ont eller gott (förutom i fantasylitteraturen – det är därför vi älskar den så mycket), inga skarpa gränser, inga raka sanningar. Verkligheten rör sig i gråzoner, vaga konturer, skeva kontraster. Det finns alltid två sidor, oftast fler, av samma historia, perspektiven är oändliga och har alltid någon slags sanning – eller i alla fall förklaring (ibland uppåt väggarna fel, men ändå), bakom sig. Till och med ondskan är relativ.

original

Ända tills jag ser Breiviks blick – den ger ondskan ett ansikte. Inte den största fantasyonding, Hollywoodskurk eller fantomenförbrytare kommer i närheten av den där svarta, raka, tillbakadraget överlägsna blicken. Han har vunnit. Bara genom att få sin bild i tidningen har han vunnit. Och jag vet att jag har fel. Alla människor har rätt till ett värdigt liv. Alla människor har rätt till sin mänsklighet. Men jag tror inte Breivik har förtjänat det.

1 kommentar

  1. april 21, 2016 den 5:49 f m

    Jag tror inte att Breivik kan påstå att hans mänskliga rättigheter har kränkts, för jag tror knappt han kan räknas som mänsklig. Han vill bara ha uppmärksamhet (typiskt för psykopater, narcissistiska). Om jag var en norsk skattebetalare så skulle jag vara förbannad på att mina pengar gick till hans sårade känslor. Han sköt ihjäl barn som försökte simma och springa och gömma sig. Hur mångas liv har han inte förstört. Det är inte många jag förespråkar detta för, men tycker de kan låsa in honom och tappa bort nyckeln. Tror ingen skulle bli ledsen, kanske bara Breivik själv.


Kommentera

