Dagens boktips: Nineteen eighty-four av George Orwell

Meh, tänker ni säkert nu, 1984, vad är det för himla boktips? Den har ju alla läst. Kanske alla har ja, kontrar jag med då, jag med, men hur länge sen var det då? Och HAR du verkligen läst den – eller slöbläddrade du bara igenom den så pass att du kunde klara svenskauppgiften? Jag är faktikst inte säker på att jag faktiskt läste den TROTS att jag var en sån övertygad klassikerläsare i min späda ungdom, för om jag faktisk läste den borde jag ha kommit ihåg att den är SÅ HÄR BRA! Jag behöver väl inte berätta vad den handlar om? DET vet väl alla, även de som inte läst den – Landing Strip One är ett inte så trevligt land i den lika inte trevliga storstaten Oceania, där Storebror ser dig, och alla ska vara samma och helst inte tänka alls. Och där den största visdomen är att om historien inte finns – i alla fall inte som konstant – och därmed finns ingen framtid heller. Det enda som finns är nu, och nu ska alltid, och kommer alltid, att vara detsamma. Det är en tillvaro Winston inte är nöjd… Äsch läs den bara! Även om du tror att du har läst den min inte riktigt kommer ihåg. Läs den. Det finns en anledning till att den fått sin status som ikonisk dystopi. Och den är relevant. Betydligt mer relevant än vad man kan tro med tanke på hur uråldrig den är (det är ju liksom själva kriteriet för att bli klassiker). Äsch, ta mig nu bara på orden – läs 1984!

img_8587569_0

Kommentera

