Vad händer i Sverige??

För tre veckor sedan höll jag min andra föreläsning av två om arkeologi och nationalism. I den här föreläsningen pratar jag om ‘vikingen’ och nationalism – med ett kvickt avstamp i 1600-talets göticism och Rudbecks Atlantica diskuterar jag nationalromantiken och ‘skapandet’ av vikingen, Vagner, nazismen och det nordiska idealet – och så avslutar jag med Sverige idag; sd och deras sneda historiesyn. I år hade jag lagt till en slide i min powerpoint – för allt det som hänt i Sverige den här hösten hänger ju samman med en slags rädsla för att den svenska kulturen är hotad… och det i sin tur hänger ihop med en felaktig historisk analys.

Screen Shot 2015-11-24 at 16.40.59

Jag tvekade lite innan jag lade till det här – för det kan ju tyckas för politiskt och kontroversiellt för en föreläsning för andra-års arkeologistudenter. Men nu råkar jag ju ha ganska starka åsikter i den här frågan, och för en gångs skull tycker jag arkeologi kan ha något verkligt viktigt att säga i samhällsdebatten. Möjligheten att ifrågasätta det nationalistiska historienarrativet. Det är det jag ber dem göra i min sista slide också – fast mer open ended…

Screen Shot 2015-11-24 at 16.47.20

Nu finns ju alltid möjligheten att det finns folk som inte håller med min anti-nationalistiska agenda. Kanske till och med sådana som studerar arkeologi just för att hitta rötter och göra allt det som jag hävdar att vi ska motverka.

Efter den här föreläsningen kom en student fram till mig och ifrågasatte min min agenda och neutralitet. Han ansåg att i min position – såsom auktoritet och utbildare av unga och lättpåverkade sinnen – kan man inte ta en så uttalad politisk ställning. Han övervägde att lämna in en officiell protest. Jag sa som det var, att jag har funderat över om jag kan vara så tydligt politisk som jag är i den här föreläsningen, och att jag tar till mig hans kritik. Sen spenderade jag 45 minuter i diskussion med denna unga man, som gick igenom alla de vanliga högerextrema argumenten… Vi måste värna oss, och slå vakt om vår kultur. (Jaha, sa jag, men jag tror inte att svensk kultur är på något sätt hotad. Tror du inte? svarade han (med verklig förvåning i rösten), men i Europa får man i snitt 1,5 barn medan i arabländerna får man i snitt 4. Om de fortsätter att komma hit kommer europeisk kultur snart vara i minoritet. Det är enkel matematik. Nej, sa jag, det är en skev analys), det är Alans pappas girighets fel att den lille pojken dog på Medelhavet, och varför är det så att 75% av alla flyktingar från Syrien är unga män i stridsför ålder? Nu spenderar jag ju ganska mycket tid med att läsa kring just det här, så jag har sett alla argument förr – men aldrig bemött dem i universitetssammanhang. Efteråt var jag ganska skakad – men mina kollegor tyckte inte att jag ska tona ner föreläsningen…

En vecka senare dödades 130 personer i Paris, och ganska snabbt kom ryktet att en av mördarna hade kommit in i Frankrike som flykting från Syrien… Min första tanke när jag läste det var: Nej, nu får de vatten på sin kvarn! Och mycket riktigt lät de analyserna inte vänta på sig. Frankrike stänger sina gränser, Sverige uppgraderar till terrorhotnivå 4, och europeisk politik formligen forsar fram mot sd och deras gelikar.

Så – idag – meddelar regeringen att Sverige går ner på en miniminivå för flyktingmottagning enligt internationella konventioner och EU-rätt.

Här sammanfattas punkterna för förslaget av TT:

• Rätten till anhöriginvandring tidsbegränsas. Bara mycket begränsade undantagsfall tillåts.
• Åldersbestämning av unga ska införas.
• Utlänningslagen ska anpassas till EU:s miniminivå. Det rör sig om en tillfällig lagstiftning som ska gälla under tre år.
• Tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar. Undantag görs för barn och familjer som registrerats innan de nya reglerna införs.
• Försörjningskraven kommer att skärpas.
• ID-kontroller ska införas på samtliga kollektiva transportsätt till Sverige.

Vilken kovändning från för några veckor sen!

Det är klart att situationen i Sverige varit ohållbar de senaste veckorna, kapaciteten räcker inte till – men detta är inte, kan inte vara, lösningen! För att skapa andrum och bygga kapacitet säger de – men andrum i tre år!? Ska vi bara sitta och titta på när folk dör i TRE ÅR? Jag förstår att Åsa Romson kämpade mot tårarna. Hon är inte ensam.

Håller regeringen på att bygga sds Sverige utan deras hjälp? Jag vill inte se det Sverige ta form!

Anti-immigration, anti-liberal: meet Sweden’s far-right future

3 kommentarer

  1. november 24, 2015 den 8:39 e m

    Det är självklart att man skall vara politisk i sin historieanalys och sina föreläsningar. Särskilt i dag när det är uppenbart att det förment opolitiska är just politiskt. Det räcker med en student för att bevisa det. Dessutom är historieanalys är lika gammal som människans förhistoria, som jämt varit politisk.

  2. Lina said,

    november 25, 2015 den 7:40 f m

    Väldigt bra blogginlägg! Du borde få det publicerat!


Kommentera

