Stolt svensk?

Jag läste just ett reportage från sd’s (jag tänker framhärda med de små bokstäverna) möte i Västerås i DN. Där tar reportern upp en gammal text skriven av Björn Söder där han uttrycker något som jag tror är centralt för hela sd-gemenskapen; stoltheten över att vara svensk, stoltheten över att vara född i Sverige. Så ska vi prata om dessa stolta svenskars prestation – att ha det goda förnuftet att bli född i Sverige, inte som den där klantskallen som valde att födas på den somaliska landsbygden. Stolt? Nej, glad kanske, tacksam att man haft turen att födas i ett land med demokrati, god ekonomi, stark socialpolitik, fri utbildning – för kvinnor liksom män, lockigt lottad att man förs i ett land där man har rätt att uttrycka vilken åsikt som helst utan att riskera fängelse eller till och med döden, men stolt? Nej, jag är inte stolt över att jag är svensk, jag har inte gjort något för att bli det – och när jag läser vad Björn Söder säger börjar jag snarare skämmas, och ju mer han och alla andra stolta svenska sd-are blåser upp sig och stoltserar med den ena människovidriga åsikten efter den andra, desto mer skäms jag. Pinsamt är det, att ett land som är så lyckligt lottat, med 9 miljoner invånare som haft den goda turen att födas in i den privilegierade tillvaro som man som svensk har, fullkomligt glömt bort att vara tacksamt för det. Det borde vara det privilegierade landets skyldighet att hjälpa de mindre privilegierade så mycket det kan – och inte dess rättighet att stänga gränser och samla sina privilegier på hög som en drake samlar på sitt guld. Och jag kan inte låta bli att undra – är 13% av Sveriges privilegierade befolkning HELT dumma i huvudet?

Kommentera

