Blomster och dess namn

Det här är årets andra tulpan. Nej, ta det lugnt. Jag ska inte lägga upp alla mina tulpaner, jag lovar, men en dag med sånt gräsligt väder som denna är det trevligt att påminna sig om att våren går framåt. Dessutom är den så söt. Liten, rosa och söt – minitulpan.

Minitulpan

Våren går framåt med lite andra blommor också. Till exempel den här, som jag nu tack vare Johanna vet heter vårstjärna.

Skär vårstjärna

Och de där blå sista-aprilblommorna som varje år roar sig med att bli nedtrampade av studenter och alumins på pikalurven i universitetsparken, och som man så slarvigt kallar vid sitt latinska namn scilla, heter rysk blåstjärna. Det har jag också lärt mig av Blomster-Johanna. Tänk vad mycket man lär sig av henne! När vi ändå är inne på ämnet ‘blommor vi lite slarvig kallar vid dess latinska namn trots att de faktiskt har ett svenskt‘ kan jag berätta att jag såg tussilago i helgen. De växte i sandbankarna ned mot havet. Knasigt tänker ni nog nu, varför berättar hon det? Jo, för att jag saknat tussilago. Det är ju liksom meningen att de ska vara det första – riktiga – vårtecknet. När man ser de där små vårsolarna vet man att våren är här för att stanna! Och inte förrän man har ett snapsglas med några smådrunknade tussliago (hästhov alltså) på fönsterbrädan (jag har det nu – fast i ett whiskyglas) kan man lita på denna vetskap. Men i Skottland verkar de inte har förstått sin roll alls – tussilagosarna – man ser dem inte ens. Jo, inte förrän i söndags alltså, när förvånade strandflanörer kunde iaktta en förtjust pipande svensk skutta upp på strandvallen och plocka… weeds… Jo, ni fattar.

Förresten heter den Fire Dragon, den här primulan – det var väl ovanligt klokt av den 🙂

Fire Dragon

3 kommentarer

  1. Veronika said,

    mars 20, 2014 den 2:42 e m

    JOOO! Vi vill se bilder på alla dina tulpaner. Vi som inte har egen trädgård.. Vi som desperat har smålökar i tekoppar på köksbordet. Mer blombilder, var inte blyg, ös på bara!

  2. Emma said,

    mars 21, 2014 den 1:20 e m

    Tussilago låter trevligare än hästhov – eller hur?


Kommentera

