Blomster & galenskap

Nu måste till och med jag erkänna att det spårat ur. Galenskapen har blivit ohanterlig. Alla fönster är fulla med fröplanteringar, och jag har inte ens kommit till mina nya fröpåsar ännu. Det som fyller fönstren är allt gammalt ”skräp” – fröpåsar som legat i lådor under obestämt tid. En del verkar gro andra inte (speciellt vialer verkar livskraftiga). Till det har jag beställt plantor. MASSOR av plantor – för att jag är galen, och till det ännu mer sommarblommande lökar – för att jag är knäpp och för att de var så billiga. En del tycker jag inte ens är fint. Jag kom på mig själv med att tänka ”Nej de här fula blommorna kan jag ju inte sätta här, de kommer att förstöra mitt fina naturliga hörn”. Men hallå! Varför köpte du fula blommor för? Idiot. När man sätter spaden i rabatten är det bokstavligen omöjligt att inte stöta på någon liten lök som håller på att skjuta skott. Följaktligen mördar man någon för varje en man gräver ner. Till och med jag tycker att det är lite väl. ”En ros – det skulle vara fint”, tänker jag, ”en klängros som klättrar på muren nu när den fula tujan är borta och det är så mycket mer sol i trädgården”… So far so well, det är ingen tokig tanke, men där slår galenskapen till – för jag kan visst inte, som varje normal människa, köpa en ros – nej jag måste ha tusen. Så nu är det rosor överallt – och för att få ner dem i landet har jag mördat hundratals oskyldiga påskliljor, tulpaner och narcisser. Och jag är visst ostoppbar, för nu finns det en ros som är så fin så fin som jag nästan bara måste ha i min trädgård. Men jag har inte köpt den. Än. För om jag känner min galenskap rätt kommer jag inte att kunna hålla mig från att beställa den i slutändan. Tror jag behöver gå i terapi för det här.

6 kommentarer

  1. Fingal said,

    februari 8, 2014 den 9:22 e m

    Dags för en notering i ”The city-garden diary of an untalented lunatic” kanske? (No pressure 🙂

  2. Sara said,

    februari 8, 2014 den 9:41 e m

    Fin galenskap tycker jag. Jag har efter fyra år i hus lyckas gräva två rosenrsbatter och i höstas stoppade jag för första gången ner lökar i jorden. Tänk vad min kala trädgård skulle blomstra om du bodde här.

  3. Nageldraken said,

    februari 8, 2014 den 11:09 e m

    Den dagen jag slutar köpa fler nagellack än jag hinner använda ska jag säga något om din planeringsgalenskap. Tills dess är jag tyst och känner en stor förståelse!

  4. februari 10, 2014 den 8:02 f m

    Tycker bestämt att du ska ta en semester och uttrycka din galenskap i vår trädgård, den är så stor att allting du skulle vilja plantera och lite till får plats. När du är färdig kanske dina planterande galenskaper har lugnat ner sig? Så, jag erbjuder gratis terapi mot flygresa!

  5. Cecilia said,

    februari 14, 2014 den 6:58 e m

    det finns nån behandling som visst heter KBT om galenskapen är riktigt svår…
    evidensstudier på metanivå visar att det kan hjälpa om man inte besväras av något annat och vem gör inte det.
    annars går det mesta över av sig själv, men frö-och lökgalenskap verkar inte alls så illa att besväras av…


Kommentera

