Denna gång med rätt alver!

Men vem är den rödhåriga?

9 kommentarer

  1. Axel said,

    juni 12, 2013 den 12:26 e m

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tauriel

    Hon är den enda kvinnliga gubben jag har sett i sagan om ringen-lego, det är därför jag vet vem det är (det är för övrigt skitdumt och upprörande, men det behöver jag inte skriva om här, för alla som läser här tycker nog likadant 🙂

    • lottahiller said,

      juni 12, 2013 den 12:36 e m

      Aha, coolt, (inte det där med legot förstås, men) ”head of the Mirkwood Elven guard”. Jag tänkte om man kanske var släkt…

      • Axel said,

        juni 12, 2013 den 3:14 e m

        Nä, något släktskap är det väl inte – Som jag har förstått det är den regerande eliten i Grönmården sindaralver som regerar över de lägre stående silvanalverna, som Tauriel verkar tillhöra.

  2. Axel said,

    juni 12, 2013 den 3:14 e m

    Men hon verkar ju vara tuff, och det är ju bra!

    • lottahiller said,

      juni 12, 2013 den 3:17 e m

      Ja, men hennes relation till Legolas framgick inte av klippet… Nu är jag däremot upplyst och klok 🙂

  3. Åsa said,

    juni 23, 2013 den 8:12 f m

    Som mor till en 11-årig flicka som älskar Sagan om ringen (hennes far läser just nu igenom Silmarillion för henne) så måste jag säga att det INTE är dumt. Man må orera över att det inte är ortodoxt (fast Tolkien hade minsann inget emot att gå in och skriva om sin text) men det är faktiskt ganska beklämmande för henne med en trilogi utan EN ENDA kvinnlig karaktär att identifiera sig med. Hon är väldigt glad över Tauriel.

    Visst kan man älska sagorna ändå, men att påstå att det inte påverkar hur hon uppfattar om hon är önskvärd inom den världen eller ej är naivt.

    (Skriven av en som gjorde om Merry till tjej i huvudet när hon läste Ringen som barn)

    • lottahiller said,

      juni 23, 2013 den 10:52 f m

      ja, det som är skitdumt och upprörande är att det bara finns EN kvinnlig karaktär i Sagan om Ringen-legot 😉

    • Axel said,

      juni 23, 2013 den 7:22 e m

      Jag håller helt med! Det jag tyckte var dumt var att det inte finns mer kvinnliga minifigurer i Sagan om Ringen-legot.

      Själv har jag tre döttrar varav två leker med lego (för en är för liten). De hindras till viss del av att utbudet av kvinnliga figurer är så litet, vilket jag tycker är väldigt synd. Jag vill inte att de ska tvingas bort från sagolekar och äventyr bara för att lego tycker att de ska leka med rosa dockor som inte är så komplicerade att sätta ihop (det är väl inte fel att leka med lego Friends heller, men de kan väl få välja).

      Som Sagan om Ringen-nörd tycker jag inte så mycket om filmerna eftersom de gör så mycket så jättebra, men ändå sjabblar bort det med knasiga ändringar och detaljer. De ändringar jag tycker fungerar bra inkluderar emellertid t.ex. Arwen vid vadstället (och säkert Tauriel i Grönmården också).

      Jag tror inte att det är så, men om någon som läser den här bloggen tycker att det är dumt att inkludera mer kvinnor i Tolkiens värld för att det skulle gå emot ”skriften”, så kan de ta och fundera över sina prioriteringar och dra något gammalt över sig! 🙂

      TL;DR Vänta, hallå! Vi tycker ju lika! 🙂

  4. Axel said,

    juni 23, 2013 den 7:33 e m

    För övrigt såg Johanna just att de släppte ”Elronds Råd” 29e maj, med Arwen som figur! Kors i taket och hurra! (eller nåt :-/)


Kommentera

