Om cocktailflaggors nödvändighet

6 juni. Sveriges nationaldag. Som hemmasvensk har jag inga varmare känslor alls för den här dagen. Vi brukade gå ut på skolgården och sjunga ”Du gamla, du fria” när jag var liten, det är allt. (Du gamla, du fria, du smällfeta ko… haha, jätteroligt ;)). Som utlandssvensk känner jag däremot en stark lust att i alla fall göra en markering. Förra året kom jag på att jag skulle haft svenska cocktailflaggor att sätta i hårknuten. Lagom och fint. Fast det gick inte, för jag hade inga svenska cocktailflaggor. I år? Déjà vu. Tänk vad fint det skulle vara med svenska cocktailflaggor i hårknuten. Lagom och fint. Men jag har ju inga. Tror ni man kommer ihåg att köpa svenska cocktailflaggor när det inte är nationaldag? Inte – då har man helt glömt poängen med dem. Liksom förra året blir det därför ingen markering alls av svenskheten. Jag har inte ens något blågult att ta på mig (blått är inga problem, men gult är liksom inte min färg). Darn

svensk flagg

1 kommentar

  1. Veronika said,

    juni 10, 2013 den 11:52 f m

    Du hade ju mig! Jag var blågul nog för oss båda helt omedvetet bortrest hemmasvensk som jag var 😀


Kommentera

