Och veckan blir bara bättre…

Nu är jag arg. En sak som jag och en stor del av mina kollegor aldrig kan komma överens kring är kommersiell arkeologi. Kort sagt har de en nedlåtande skitattityd till allt var kommersiell arkeologi heter. Vi hamnade i en diskussion kring saken ikväll. De hävdade att jag är naiv som tycker att klyftan mellan kommersiell och akademisk arkeologi måste överbryggas, och att det är vår uppgift som akademiker lika mycket som den kommersiella sektorns att se till att det sker – samt att den arkeologi som genomförs håller måttet. De tycker inte att det tjänar någonting till för kommersiell arkeologi är, och jag citerar, ”shit”.  Jag tycker de är självgoda, uppblåsta, trångsynta korkskallar. Droppen var när Jeff lämnade diskussionen med ett sammanfattande ”Lotta, I admire your idealism” – jäkla stropp!

4 kommentarer

  1. Nageldraken said,

    februari 26, 2013 den 11:11 e m

    Kan inte annat än hålla med dig. De har ju bara gett upp, det är väl inte direkt något att vara stolt över?

    • lottahiller said,

      februari 26, 2013 den 11:18 e m

      Dessutom förutsätter de att allt är dåligt utan att ens bry sig om att titta efter. Fördomsfullt kallas det!

      • lottahiller said,

        februari 26, 2013 den 11:20 e m

        DESSUTOM är det vi som utbildar framtidens kommersiella arkeologer – vilka har då möjligheten att påverka om inte vi? Jag bara undrar.

  2. mars 2, 2013 den 7:03 e m

    Utan kommersiell arkeologi kommer arkeologin att långsamt avstanna och studentunderlaget att bli så snedvridet befolkningen i ett personalrum på en universitetsinstitution. Dessutom måste man kunna hålla så roliga föredrag att det kommer folk för att lyssna


Kommentera

