Tudormania

Tonårsidoler har vi väl alla haft – men istället för att som en mer normal 13-åring tapetsera rummet med NKOTB (New Kids On The Block för den som inte kommer ihåg sitt sena 80-tal) eller Tom Cruise, tog mina tonårsbesattheter sig uttrycket i Fantomen på Operan (musikal som bok), franska revolutionen (jag knagglade mig till och med igenom en 1800-talslunta på franska om Robespierre som mamma hittade åt mig på något antikvariat. Den hade en bild på Robespierres favoritstol kommer jag ihåg) och – just det – Tudoreran. (Jag behöver väl inte påpeka att jag var en tönt på högstadiet). Och det verkar inte bättre än att Bring Up the Bodies väckt  denna sista besatthet till liv med full kraft (om än på ett lite mindre akademiskt vis eftersom jag inte känner behovet av att läsa allt som står skrivet om Lady Jane Grey i vartenda obskyrt verk från 1800-talet och framåt som jag kan komma över). Istället har jag varit tvungen att titta mig igenom hela renässanssåpan The Tudors – trots superanakronistiska irritationsfaktorer som svarvade korsetter, bara armar och fritt svallande hår under hättorna, och med en nästan intill slutet viril och välformad Henry VIII. Under tittandets gång insåg jag till min förvåning att de faktiskt – i stora drag – håller sig till historien – med betoning på sex (finns det något litet sexrykte någonstans i historieskrivningen kan du garanterat se det gestaltat i The Tudors). Fast jag blev mer upprörd över den orättvisa skildringen av Thomas Cromwell (oh, Hilary vad har du gjort!). Fyra säsonger Tudors botade mig inte, så jag fortsatte med Lady Jane (som jag ju redan konstaterat är en av de bästa filmer som gjorts) och därefter Elizabeth (som är väldigt bra den med). Sen tog mitt förråd av Tudor-dvder slut, och jag har fortfarande inte tröttnat. Snart blir jag tvungen att vända mig till Philippa Gregory– och då har det ju i all sin dar gått för långt!

Tudor_StampSet_large

Kommentera

