Skotska vintervägar

Det är vinterväglag i Aberdeen, och snorhalt, vilket i sin tur betyder livsfarligt. Det är jätteläskigt att gå i stan, för folk använder inte vinterdäck, eller ens allvädersdäck. Istället slirar de runt på sina sommardäck på isgator som liksom bara blir mer och mer polerade eftersom de inte sandar heller. Inte kan de köra i vinterväglag heller utan trycker gasen i botten mitt på största isfläcken. Jag är livrädd och stryker fram tryckt mot husväggarna – så långt från trottoarkanten som möjligt!

5 kommentarer

  1. Sara said,

    januari 23, 2013 den 9:56 e m

    Läskigt och konstigt. Lite sand kan de väl kosta på sig i alla fall.

    • lottahiller said,

      januari 23, 2013 den 11:38 e m

      Det konstigaste var ändå när jag idag pratade med en skotte om min vägskräck och den farliga vinterdäcksbriseten och hon sa – med allvarligt menad förvåning i rösten – ”Jaha, tror du att de gör någon skillnad alltså?” – Öh…? Ja

      • Fingal said,

        januari 24, 2013 den 11:35 f m

        Du får väl berätta att vi är en del här hemma i Svedala som använder dubbdäck på cykeln, så får vi se om hon tror att du skojar med henne…

  2. Johanna said,

    januari 24, 2013 den 8:32 f m

    knasigt. och här går jag varje morgon och retar upp mig på att de sandar så himla mycket i onödan så det inte går att dra pulkan…

  3. Lina said,

    januari 25, 2013 den 7:11 e m

    Du kanske skulle slå in på ny bana o börja sälja vinterdäck?


Kommentera

