Förluciaglöggfest :)

Man gör det ju inte alltid så lätt för sig. Istället för att ha en lugn kväll som man ägnar åt att packa och fila på sin föreläsning kom jag på att det skulle vara trevligt att ha lite julavslutning för mastersstudenterna, och knappt hade jag tänkt tanken förrän jag bjöd in dem, och hela institutionen på (för)luciafika. Den stora burken pepparkakor som jag fick av Sara, Axel och Johanna när de var på pepparkakor till förskräckelseSkottlandsbesök i nyssas (ja, jag ska skriva om det också) hade jag dumt nog lämnat i Edinburgh, men när jag gick förbi Peckhams häromsistens såg jag att de hade äkta Annas pepparkakor, och lussbeullar är ju inte så jobbigt att baka. Två saker hade jag inte räknat med då – att Annas skulle vara slut på Peckhams (vilket jag upptäckte i går när jag gått dit enkom för att köpa pepparkakor), och torrjäst. Följaktligen har jag spenderat nästan hela idag med att baka (och en del av igårkväll också när jag rörde ihop Jeff & Gordon glöggarpepparkaksdegen), enligt gammelfarmors recept i min jätteojämna ugn från 50-talet som bränner pepparkaksälgarna i nosen samtidigt som den lämnar rumpan ogräddad. Och kvällen har inte gått åt till att fila på föreläsningar och packa, utan till att förse mastersstudenter och kollegor med glögg (tillblandad av rödvin och glöggextrakt från apoteket som mamma skickade med mig när jag var hemma i november), ojämnt gräddade pepparkaksälgar och kompakta och förkrympta lussebullar. Men trevligt var det 🙂

Hela vardagsrummet fullt av mastersstudenter (det går inte åt så många innan dockskåpet blir fullt ;) )

Hela vardagsrummet fullt av mastersstudenter (det går inte åt så många innan dockskåpet blir fullt 😉 )

4 kommentarer

  1. Sara said,

    december 12, 2012 den 10:32 e m

    Såg väldigt mysigt ut det där, bra gjort Lotta!

    • lottahiller said,

      december 12, 2012 den 10:35 e m

      Tack :). Jag tror mastersstudenterna uppskattade det. Fast det blev inte alls så lättordnat som det var i mitt huvud när jag bjöd in dem…

  2. december 13, 2012 den 6:16 e m

    Morfars glöggrecept??


Kommentera

