Flygdilemman…

Dumma SAS hotar att gå i konkurs igen, och det ställer till det för mig. Jag har nämligen fått för mig att det kommer att bli snö i vinter, och vis av mina erfarenheter för två år sedan hade jag bestämt mig för att undvika allt vad KLM och British Airways heter och boka julresan hem med gamla pålitliga SAS. Men vad händer om de går i konkurs då? Nu vågar jag ju inte boka alls. Jag irriterar mig lite på SAS just nu, för i alla rapporteringar står det att de inte klarar sig i konkurrensen med lågprisflygbolagen, Norwegian till exempel har en massa fler avgångar nu. Och det är sant för all del, men det är inte bara i jämförelse med lågprisbolagen SAS står sig dåligt. Det är samma sak när man tittar till deras mer jämbördiga konkurrenter, i mitt fall KLM och British Airways som också flyger Skottland-Sverige. Sanningen är den att man alltid vill  flyga med SAS, men aldrig gör det. SAS är alltid dyrast, och inte bara lite dyrast utan väldigt mycket dyrast. Så väldigt mycket dyrast att jag nuförtiden för det mesta inte ens bryr mig om att jämföra med SAS, jag vet redan att priset kommer skilja någon tusing (minst). Det är ju tråkigt för SAS att de inte ens kan försöka hamna på British Airways-nivå – för var det bara någon hundring som skilde, då skulle jag välja SAS varje gång. Som det ser ut nu är det bara inte ekonomiskt hållbart att vara lojal SASkund, och det är väl på grund av sådana som mig som det inte heller går runt för dem. Sänk priserna lite snälla SAS, så ni slipper gå i konkurs och jag kan komma hem till jul! (För nu törs jag nog inte boka en SAS-biljett i alla fall, och blir väl därför insnöad i Skottland….)

1 kommentar

  1. november 13, 2012 den 8:10 e m

    Jag tror inte att de aktuella regeringarna har råd att låta SAS gå konkan. Men så skall jag ju också bara med SAS till Geneve över helgen.


Kommentera

