Mitt dåliga trädgårdssamvete…

Idag tog jag äntligen tjuren vid hornen (eller gräsklipparen vid handtagen) och gav mig i kast med mitt dåliga samvete – gräsmattan. Gräsmattan har varit gräslig, ja faktiskt skulle hela trädgårdens utseende kunna sammanfattas med det ordet. Den har lämnats helt orörd sedan innan jag åkte till Alaska, och den har utnyttjat sin frihet till fullo! Gräsklippningen var ett riktigt fyspass, och hade mina grannar varit intresserade hade de vid det här laget varit fulllärda när det kommer till svenska svordommar, så mycket som jag skällde på min stackars oskyldiga gräsklippare och dess oförmåga att kapa det närapå meterhöga gräset. Slutresultatet är knappt mödan värd. Färglös och tufsig med enstaka leriga sår där gräsklipparhjulen körde ned sig i den blöta marken och skavde bort allt gräs stirrar den stackars mattan anklagande på sin ”välgörare”, som istället fokuserade sin ilska på ogräsen. Jag ställer mig frågande till den där idéen att trädgårdsarbete skulle fungera som kontemplativ avslappningsövning. Min trädgård är mer som en boxboll…

Efter två timmars rensande var bara ett land rensat. Jag gav upp (nej, sparade resten till senare menar jag) och konstaterande följande: På våren är min trädgård fin, på sommaren är den bedrövlig, men som höstträdgård kan den bara beskrivas som katastrofal. Det här beror inte bara på att växtligheten har fått härja fritt i närapå två månader – det rensade landet är nästintill lika fult det. Ingenting av det jag vill ska växa växer, och allt det som inte ska växa växer så det knakar. De enstaka senblommande blommor som följer reglerna och blommar är antingen små ynkliga spret, eller oregerliga slynglar som vräker sig åt alla håll. Just nu tänker jag att räddningen måste ligga hos tantblommorna – nästa år ska jag satsa allt på dhalior, astrar och luktärter.

1 kommentar

  1. Sara said,

    september 23, 2012 den 10:23 e m

    Du har mina fullaste sympatier Lotta, själv tänker jag satsa på min trädgård när jag blir just tant.


Kommentera

