Svenskhelg i Edinburgh

Jag for ner till Edinburgh över helgen. Scott lockade med en tur till IKEA, och ett sånt lockbete kan man ju inte motstå. IKEA i Edinburgh är ett poppis ställe ska jag säga. Parkeringplatsen var precis smockfull, och det var inte mycket bättre inne i affären. Trots detta lyckades vi hitta ett bord på restaurangen – men här kom den första besvikelsen. Swedish meatballs är tydligen en av IKEAS största dragningskrafter, och mycket riktigt serverades det också köttbullar – men köttbullar med pommes frites?!? Det var nästan så jag vände på klacken och lämnade IKEA och alla dess möbeloprylhärligheter åt sitt öde. Men så såg jag att de serverade potatismos med sin panerade fisk (hallå vad har det tagit åt världen? Fish & mash heter det väl ändå inte!), och bad om det istället. Swedish meatballs and mash – vilken idé tänkte skotten bakom disken och klottade upp en klott mos på min tallrik. Lingonsylt fick man i alla fall. (Lingonsylt och pommes frites – ännu knäppare). Som en riktigt god svensk spenderade jag sen hela min lördagseftermiddag på IKEA och hade en härligt lastad kundvagn med (o)nördvändigheter med mig till kassan. Jag köpte en till stol till vardagsrummet – som jag saknat sen jag packade upp mina möbler och såg att jag visst hade plats för två. Den står i sin kartong hemma hos Scott ännu så länge, men är bärgad i alla fall :). Om jag säger att fotbollssäsongen börjat kan ni ju gissa hur kvällen spenderades. Just precis – på Ryans Bar hejandes på City. Rätt lag vann, så segertåget gick vidare till nästa pub för en celebratory pint :). Vilken Svenssonlördag!

Men… IKEA i utlandet har ju (till alla svenskars stora glädje) en Swedish Food Court – och så här i sensommartider har de ju… just det – kräftor! Kräftor kan ju bara betyda en sak; kräftfest, och eftersom Scott har den stora förtjänsten att han nästan alltid går med på mina tokiga infall (och vädret dessutom var fantastiskt fint) hade vi en liten kräftfest i hans hus private garden (en annan gång ska jag berätta historien om den privata trädgården) – med kräfthattar och allt!

Kommentera

