My little brony

Ok, det har ju valsat runt i media ett tag nu, men för mig var bronies en helt okänd term när den dök upp i DN för ett par dagar sedan, och jag måste erkänna mig helt fascinerad av fenomenet. Strunt samma att hela Sverige håller på att sjunka och mellanöstern är på väg att slukas upp i olöslig väpnad konflikt när det finns (ganska) vuxna män som bär runt rosa plasthästar med regnbågsman i ryggsäcken. Jag ser det som ett tecken på att världen fortfarande går att rädda. My little pony var aldrig riktigt något som jag fastande för när jag var liten. Jag har alltid trott att det var för att jag var lite för stor när de kom, men enligt wikipedia lanserades de redan 1983  (då var jag sju). Jag skulle tro att Sverige var lite efter. Jag hade två ponnys för all del (eller kanske tre när jag tänker på saken för jag hade nog en babyhäst också) den orange ponnyn Apple, med äpplen på rumpan som var min favorit, och en ljusblå med vingar och regnbåge på rumpan (jag har för mig att den var lite glittrig också, och mycket tjusig). Båda två finns med i första avsnittet av Friendship is Magic, som visst var den serie som initierade hela broniekulten (och som jag ju så klart var tvungen att kolla in i mina efterforskningar).

Jag tror att syrran hade huvudpersonsponnyn; plugghästen ( 😉 ) Twilight Sparkle. Ialla fall var det en enhörning hon hade. Min bästa kompis hade någon speciell vit enhörning från London, som inte gick att få tag på i Sverige, och en likaledes unik chockrosa konståkningsdräkt (med tillhörande skridskor). Trots denna erkänt höga imponansfaktor förstod jag mig nog aldrig riktigt på My Little Pony. Tvärtom har det varit något jag irriterat mig på på senare år, eftersom den nya generationens ponnys inte längre är de små knubbiga pastellhästar vi åttiotalsbarn lekte med, utan någon slags långbenta mutanter med getingmidja (trots hästform) och lockig man. Det ultimata beviset, tyckte jag, på hur ”flickiga” flickleksakerna blivit – och en tidig introduktion till ett totalt missvisande kvinnoideal. Det här var innan jag visste att My Little Pony blivit någon slags feministisk budbärare, och att det fanns en hel nerdkultur av ponnydyrkande män. (Fast jag tycker fortfarande det är fel att tjockishästarna blivit anorektiska. Jag ska se om jag kan leta rätt på mina gamla tjock-ponnys och lägga upp en bild på dem här. Det har de förtjänat.) Nu måste jag ju tycka att de är lite bra i alla fall – även om jag fortfarande föredrar monchichier.

Dessutom finns också den mystiska hästen Dr Whooves i mylittleponyvärlden, så all typ av nerdighet är visst premierad 😉

4 kommentarer

  1. Rose-Marie said,

    juli 11, 2012 den 10:53 f m

    Otroligt vad en får lära sig när en läser din blogg. Det här har helt gått mig förbi. Det gjorde det då och det har gjort det nu.

  2. Veronika said,

    juli 11, 2012 den 12:58 e m

    Jag instämmer, jag läste också artikeln i DN härom dagen och blev helt fascinerad! (Kommentaren i artikeln ”Jag sitter och chillar någon natt och tänker plötsligt: ”Jag gillar ponnyer!” är ju helt oslagbar…)

    Dessutom har jag också stört mig på att normalskapta (om man bortser från horn, färgman, mönsterrumpor m.m.) ponnys helt plötsligt under 90-talet blivit barbiefierade till midjemått och benlängd. Jag måste också leta rätt på åtminstone någon av mina gamla färgglada kräk, för jag hade ett gäng och gillade dem. De var det närmsta dockor jag kom, om man inte räknar smurfar som mer närbesläktade. Min första ponny var en gul med tulpaner på, min andra en ljuslila babyponny med bubblor på. Efter det fick jag ett gäng specialimporterade från ditt land, av en fotbollsgalen och mycket givmild morbror (jag var en bortskämd unge). Jag tvivlar på att de kom till Sverige före -86/87, i alla fall inte till mina hemtrakter.

    Däremot kommer jag nog inte att gå omkring med dem i ryggsäcken om jag hittar dem…

  3. Lina said,

    juli 13, 2012 den 12:22 e m

    fattar inte hur de blev bronies, vad hände med ponies?

    • lottahiller said,

      juli 13, 2012 den 4:48 e m

      Nej men broniesarna är killarna som gillar ponnys – brothers + ponies = bronies 🙂


Kommentera

