Wetter is the new Summer

Ja, jag vet att Sverige har haft den regnigaste början av sommaren på över hundra år, och att småland snart kommer att beskrivas som sjö snarare än landskap, men det är ändå värre här. Jag har inte sett solen sen jag kom tillbaks från Sverige, och 15 grader känns som värmebölja. Det är nästan

En gång i tiden var den här lilla ån en gångstig

så jag börjar tro att jag håller på att mutera till skotte, för skulle det någon gång krypa över det där 15-gradersstrecket får jag nästan en oemotståndlig lust att

Den här avrinningsbrunnen frilansar som fontän

slänga av mig alla lager och skutta ner för de plaskblöta gatorna i shorts och ballerinaskor (jo för det var ju skotte vi sa). Nästan, men nu är jag ju ändå i grunden vettig svensk, så jag håller istället ett stadigt tag i mitt vindsäkra paraply och behåller gummistövlarna på (bildligt talat, för jag har ju inte använt gummistövlar sen jag var på Värmdö 😉 ). I lördags var det trafikstockning ut till Edinburghs flygplats eftersom gatorna hade svämmat över. Hade man haft amfibiebil hade det nog gått bra att komma fram. Eller båt.  De flesta har inte det. En ny ankdamm har bildats där Skottlands nationella cricketarena en gång låg, och den botaniska trädgården har stängt på grund av översvämning. Aberdeen är inte mycket torrare om fötterna – bara lite högre upp. Vi har döpt om den här årstiden till wetter och nog är den mycket roligare så. Det är den bästa wetter vi haft på länge, faktiskt den bästa i mannaminne :).

Thom’s place from under my umbrella

Kommentera

