The archaeology of Middle Earth…

För ett par månader sen skickade vår väldigt aktiva studentförening ut en förfrågan till oss lektorer. De ville ha en gästföreläsning från någon av oss för att avsluta sin seminarieserie, där annars studenterna själva har presterat olika arkeologiska ämnen. Temat var ”The lecture of your dreams”, där de erbjöd oss möjligheten att hålla den där föreläsningen man alltid velat ha men inte har möjlighet till inom kurserna. Problemet är väl att alla vi lektorer tycker att vi föreläser alldeles för mycket som det är, och vår drömföreläsning därför är ”ingen”. Men nu tycker jag att det är så bra att de är så aktiva och att alla initiativ ska uppmuntras, så när förfrågan kom ut för tredje gången svarade jag och sa att jag kunde hålla en om de ville – om ”The Archaeology of Middle Earth”. Det ville de, även om de nog hade förväntat sig ett lite mer seriöst ämne. Jag hade tänkt damma av gammal skräpskåpmat från förr och höfta lite, men igår insåg jag att studenterna såg fram emot den här föreläsningen med ganska stor förväntan och att jag nog måste anstränga mig lite. Därför la jag allt annat jobb åt sidan och ägnade hela dagen åt min presentation (förlåt artikeln); kom upp med en riktig stuktur, letade bilder och texsnuttar, klippte in bitar från mina teoriförelsäningar (Midgårdsanpassade) och hade i slutändan en färdig aberdeenstudentanpassad föreläsning som jag var riktigt nöjd med. Tyvärr hade mina omsorgsfullt finputsade texter hoppat runt över hela bilderna på grund av fontbrist på föreläsningssalens dator, så bilderna var inte alls så fina som de var gjorda och texten var delvis oläslig, men det gjorde inte så mycket. Den gick hem ändå. Speciellt sedan första frågan efter föreläsningen ställts (tyckte jag inte att det vore läge att föreslå till institutionsledningen att en field school upprättas i Midgård), och det insåg att jag skulle svara ”seriöst” på alla frågor. Frågorna haglade, och vi diskuterade allt; Kan man göra isotopanalyser på trollämningar för att se vad de ätit, eller är det kanske lavanalyser som gäller? Finns det en typologi för pipor? Vad är potentialen för att göra undervattensundersökningar på Númenor? Tror jag att det går att komma fram till ett givande samarbete kring materiell kultur (skatter) med drakar? Vad är arkeologins potential för att synliggöra de grupper som är underrepresenterade i det skriftliga materialet, såsom kvinnor? Osv, osv. Tränad som jag är på att ta den här typen av frågeställningar seriöst svarade jag med djupaste allvar på alla frågor – men skrattsalvorna haglade. Efteråt var det flera som kom fram och sa att de älskat föreläsningen, speciellt den seriöst vetenskapliga tonen ;). Jag tror jag lätt kan säga att det här var den  mest uppskattade föreläsningen jag gett i Aberdeen…. (Men jag har väl för alltid stämplat mig som supernörd.)

Uppdatering: På begäran hittar ni här Archaeology of Middle Earth i pdf-form. En del av mina lustigheter försvinner ju så klart i det formatet, but you get the picture 🙂

3 kommentarer

  1. Lina said,

    maj 3, 2012 den 8:49 e m

    haha… trodde att du skrev Middel East (på fejjan) och tänkte direkt att du pratade om Petra och Moses och sånt… Middle Earth – mycket roligare!

  2. maj 4, 2012 den 12:58 e m

    du har gjort min dag, dina studenter måste älska dig!

  3. mars 12, 2014 den 12:49 e m

    […] jag inte hålla min Archaeology of Middle Earth-föreläsning igen, undrade vår studentförening. Jodå, det kan jag väl tyckte jag. Som […]


Kommentera

