Sköna maj välkommen!

I tisdags var det ju första maj. Det var också sol för första gången på ett tag. Av den anledningen gick jag till botaniska för att inmundiga min lunch den dagen. Det är så fantastiskt fint ute just nu, och inget är finare än den botaniska trädgården som lyser av färger. När jag satt där uppkrupen på bänken och beundrade kände jag att jag måste samla in dem – så här har jag nu gjort ett litet ”färgcollage” av mina insamlade färger.

Eller ja, blomcollage kanske man ska kalla det och inte färgcollage. Men det är ganska fascinerande hur färgerna ändras. Just nu tror jag är den mest färgsprakande tiden – försommartiden. Den tidiga våren är så försiktig och skir, med ljuva ljusa färger – förutom en och annan klargul solblomma, och när sommaren har etablerat sig ordentligt går den in i en mer jämnt djupgrön ton med mustiga förklickar här och var.

Men just nu har alla blommor sin renaste färg, och alla blad sitt klaraste grönt – i hundratals olika nyanser. Det är så våren målar innan den doppat sin pensel för många gånger i samma vattenglas och allt antar samma gröna ton. Hela världen ser yrvaken och nytvättad ut i solglansen (vilket den förmodligen också är med tanke på att det mestadels regnat på senaste tiden).

Ja, det är väl inte konstigt att man inte alls har lust att gå tillbaks till kontoret för att sitta och damma framför datorn med solen i ryggen – utan att istället tänker att det vore läge att bli naturromantiker på heltid och sätta sig med en fjäderpenna under närmsta nyutslagna kastanj och fundera på adjektiv… (eller möjligen svepa med sin långa vita kjol genom en bluebellsäng. Och om det är så att ni funderar varför det är så lite blubells i det här inlägget kan jag avslöja att det beror på att jag samlade så mycket blubell-färg att den faktiskt förtjänar ett helt eget kapitel 🙂 ).

Kommentera

