Gerillabibliotek och gerillaodling

Förra veckan i DN var det ett par artiklar som tog upp lokala initiativ för hållbarhet som urbant fenomen. Inspirerande initiativ som på sitt lite tysta vis ändå vill motarbeta stressen och överkonsumtionen som präglar storstadslivet. Jag tror kanske det är fenomen som tenderar att dyka upp i städer som är så stora att det kan växa upp små ”byar” i staden – där man kan ha det lokala i närområdet fast man är i en miljonstad – men det gör ju inte fenomenet mindre tilltalande. Den första tog upp personer som ägnade sig åt Urban Farming – som odlar tomater och grönsaker på sina balkonger och har bikupor på hustaken på andra sätt försöker ta landet till staden. Utopiskt kanske, men grönt är skönt och ju mer dessbättre skulle jag vilja säga. I artikeln nämndes också föreningen Tillväxt som finns i Stockholm. Föreningen tillväxt vill göra Stockholm till en mer hållbar stad – så därför går de runt och gräver ner fruktträd och bärbuskar lite varstans i stadens grönområden. För att göra svarta vinbär tillgängliga för alla liksom. Även om man kan ifrågasätta hur stor skillnad de verkligen gör är det en så fantastiskt tilltalande idealistisk inställning till verkligheten. Jag var tvungen att kolla upp om det finns några liknande rörelser i Aberdeen – bara utifall att jag skulle få för mig att gräva ner en svartvinbärsbuske i Seaton Park – och det gjorde det. Fast de verkar lite mindre sjuttiotalsflummigt öppna och tillgängliga och svårare att vara del av. Men ändå – världens mest tilltalande gerillarörelse. Trodde jag innan jag såg nästa DN-artikel, om gerillabiblioteken som dykt upp i Amerikanska storstäder. Alltså – gerillabibblor är ju helt fantastiskt! Och ett litet gerillabibliotek kan man sätta upp varsomhelst – varsomhelst där det finns folk som gillar böcker vill säga. Ett annat bokfenomen som finns – som jag upptäckte första gången för flera år sen och tänkte att jag måste bli del av, men sen aldrig blev – är bookcrossing. Istället för att lämna in sina gamla böcker som man tröttnat på till antikvariat (eller ännu värre slänga dem i pappersinsamlingen) kan man registrera sin bok för bookcrossing och lämna den någonstans för någon att hitta. Tredje bänken till höger om ingången på centralstationen till exempel. Om allt går väl kan man sen följa sin boks äventyr i bookcrossingvärdlen. Det är en så himla bra idé – nästan lika fint som historien om Tåg-Håkan som förskolebarnen i Säter satte på tåget med en lapp om halsen som sa: ”Hej! Jag heter Tåg-Håkan och jag kommer från förskolan Borgen i Säter. Jag vill se mig om i Sverige och behöver hjälp att ta mig runt. Barnen på Borgen vill veta var jag är så skicka gärna en hälsning till dem. Jag började min resa den 17 mars och jag vill komma tillbaka den 31 maj”. Från början skickade Håkan flitigt mail från sina resor, men efter några veckor blev det tyst. Oron på Borgens förskola var stor, inte ens hitte-godsavdelningen visste var Håkan befann sig. Men så 30e maj kom ett mail från Håkan – han var på väg hem och ville bli mött på stationen. Och där kom Håkan med en ryggsäck full av brev – han hade varit på dop och 40-årskalas och till och med tagit en sväng till Danmark. Nu är Tåg-Håkan ute på ett nytt äventyr – jag hoppas att ni tar väl hand om honom om ni stöter på honom!

2 kommentarer

  1. Lina said,

    mars 11, 2012 den 9:19 e m

    Mykhorriza i Örebro (eller sverige). Har tänkt på det där, att gå med och vara aktivist… men jag är ingen aktivist tror jag, men jag gillar idén!

  2. Lina said,

    mars 11, 2012 den 9:23 e m

    Förresten är det som trädgårdstomtarna… man kanske skulle skaffa en egen, som hinner leva det där livet man aldrig själv hinner leva, ta dagen som den kommer, träffa nya spännande människor och se nya spännande platser och bara vara sådär spontan och bli inbjuden till allt man träffar på… som en film 🙂


Kommentera

