Dickens födelsedag

Om ni har varit ute och googlat idag så har ni kanske lagt märke till vilken fin startbild google har lagt sig till med. Anledningen är att det idag är tvåhundra år sedan Charles Dickens föddes. Dickens var ju 1800-talsenglands starkast lysande stjärna, och hans berömmelse har bara fortsatt sedan dess. Vad skulle väl en engelsk jul vara utan Dickens julsaga, till exempel? Givetvis firas hans 200-årsdag på olika sätt över hela det förenade konungariket, men jag hade tänkt att jag skulle fira honom lite privat genom att titta på BBC-nyfilmatiseringen av Lysande utsikter. Det gick nu inte alls som planerat eftersom jag inte hann till videobutiken innan de stängde. Jag får väl beställa den från Amazon istället och fira i efterhand. Filmatisering förresten – varför läser jag den inte istället? Jag har ju ändå mitt lagom ambitiösa klassikerprojekt som jag startade förra hösten – så det vore väl en lämplig lunta att lägga till listan. Jag får väl medge att det inte alls gått så bra med det projektet – jag stupade på Virgina Wolfs The Waves någon gång ganska i början, och nu läser jag bara Game of Thrones (har kommit till bok tre). Den är ju så klart inte på något vis jämförbar med Virginia Wolf – men The Waves är verkligen inte en bok man slöläser lite i när man har tid över. Nej, för att ta sig igenom denna bedrägligt tunna tegelsten skulle man behöva en hel helg av bara ostört läsande (helst under en yllefilt framför en öppen spis med en katt i knät). Tills jag hittar en sådan helg är det här jag:

2 kommentarer

  1. Fredrik said,

    februari 10, 2012 den 12:06 e m

    Stor humor! Tack för det. 🙂

    Fredrik


Kommentera

