Scottish Christmas

I Storbritannien har de ju sina Twelve Days of Christmas, som firas ordentligt – men efter trettondagsafton betyder det visst otur om man fortsätter insistera på jul. Julgranen ska ut och julen bort. För att kompensera för denna korta interaktion med julen sätter de upp sina julgranar någon gång i början av december, så när man går genom Edinburgh några dagar innan julafton är det julgranar i vartannat fönster (smakfullt dekorerade med julkulor och stjärnor – eller lite mer uppsendeväckande (jag vill inte säga smaklöst – det verkar så ogint så här på julen) dekorerade i många färger – helst lysande, gärna blinkande), fint pyntat i varje hem och trappuppgång (en del mer innovativt än annat),  fairy lights (fint glimmande i stilla gult eller blått ljus – eller hysteriskt blinkande i alla möjliga glada färger), dörrkransar, folkvimmel, doft av mulled vine och choklad, carol singers, granförsäljning och omsorgsfullt julskyltat i alla butiker... Julen i Edinburgh är traditionellt, (konstigt), och kitschigt pyntad i en härlig blandning. Allt sammantaget lyckas det faktiskt framkalla en riktigt ordentlig julkänsla, trots att det är tretton grader och regnmolnen hänger i luften.

På onsdagkvällen dagen innan jag åkte till Sverige och svenskt julfirande firade vi den skotska julen – med julhaggis och tranbärsäppelpaj. Bordet var dukat med christmas crackers – ett måste för varje brittiskt julbord (och något som den svenska delen av firandet var mycket förtjust över). Om ni som jag undrat varifrån man får sin fina papperskrona som de alltid har på huvudet i alla brittiska julfilmer – kan jag upplysa er om hur det ligger till – de finns i christmas crackern. Nu när jag äntligen har fått ha en (eller två faktiskt eftersom jag var så förtjust i konceptet att jag lyckades övertala pojkarna om att man borde cracka en andra cracker till efterrätten) kräppapperskrona på huvet och ätit christmas haggis (nej det är inte ett dugg traditionell julmat om ni trodde det – men väldigt traditionellt skotskt) kan jag nästan hävda att jag upplevt jul på riktigt i UK. God Skotsk Jul!

1 kommentar

  1. Veronika said,

    januari 9, 2012 den 4:11 e m

    Åh, tack för klargörandet om pappkronorna! Som jag funderat. Liksom jag funderat över vad de egentligen har i smällkaramellerna som säljs överallt innan jul. Man skulle ju kunna tycka att jag borde kunnat lägga ihop de båda till en slutsats, men nej .)


Kommentera

