Christmas cakes…

Igår var det dags för sista steget i julkakeföljetongen – eller nästan sista steget i alla fall, de ska väl ätas också, och piffas lite extra för det stora tillfället (alltså julafton), men ganska tjusiga är de redan – för igår blev de julkakor på riktigt. I nästan en månad har vi hållit på att mata dem med konjak, så nu är de spritstinna och fina. Stegen från fruktkaka till julkaka var många, visade sig – allt enligt de Brittonska kaktraditionerna. Först skulle man smälta aprikosmarmelad och pensla på det på kakan – för att marsipanen ska fastna sa Kate, men jag kan tänka mig att det har lite med smaken att göra också för det doftade ganska gott av fruktkaka, konjak och marmelad. Efter den smälta marmeladen klistrar man alltså fast ett tunt lager marsipan på sin kaka. Efter det är det dags för den roliga biten – icing sugar. Och inte någon lite fjantig kristyr inte – nej i det här landet kan man köpa kavelbar icing sugar av den sorten som täcker amerikanska tårtor – ja, och engelska också får man väl lov att konstatera. Kate verkade tycka att jag var lite tokig som tyckte det var så roligt med den kavelbara icing sugar-klumpen, och jag är säker på att den går att komma över i någons slags kakaffär i Sverige också, men för mig som oavancerad kakbakare hade det mycket av nyhetens behag att kavla ut sockerklumpen. Efter att man klätt på sin kaka sockertäcket polerar man det som det blir glansigt. Man kan köpa speciella kristyrpolerarmanicker – men det gick bra att använda händerna också. Sen var det dags för det allra roligaste sista steget – dekorationerna. Jag hade tänkt mig järneksdekoration – tjusigt, traditionellt jätteengelskt, julig och vintrigt, men de hade inga järnekslöv när jag köpte mina kakformar (eller icing sugar-formar), så det fick bli murgröna istället. Men murgröna är ju också rätt utmärkande för landet där jag bor, dessutom är det men favoritform på löv. Fina blev de i alla fall!

 

5 kommentarer

  1. Johanna said,

    december 16, 2011 den 3:47 e m

    Superfin!

    Blir man på lyset bara av doften? Då räcker den ju längre menar jag… 🙂

  2. december 17, 2011 den 10:56 e m

    På bild ser murgrönan ut som nånting från Wedgewood som man ruinerar sig på vid ett decemberbesök på Harrods. Men egentligen är det väl en lika total orgie i praktisk julestetik. Hursomhelst verkar julskinkan, den inlagd sillen och Janson inte lika chica.

  3. Kerstin said,

    december 19, 2011 den 8:58 f m

    Den ser ju helt fantastisk ut! Du får börja exportera julkakor till Sverige.

  4. Rose-Marie said,

    december 20, 2011 den 1:39 e m

    Very impressive indeed.


Kommentera

