I am in teaching hell…

Jag sitter och filar på det näst sista på min näst sista föreläsning för terminen, och jag bestämde mig just för att jag inte orkar tänka ut fler stolpar och ledord. Jag får babbla på helt enkelt, och så får det gå som det går. ”Kulturella interaktioner inom den kanadensiska pälshandeln” – jag borde ju kunna ämnet i alla fall. Näst sista föreläsningen tänker ni; hurra! Jo, det skulle man ju kunna tro, men jag har haft ett möte med Karen i veckan – om nästa termins vikingakurs, som jag sagt att jag kan hjälpa till med (eftersom Neil är forskningsledig i tre år – börjar ni ana ett mönster?). ”Hjälpa till” betydde visst ”ta hälften av undervisningen” – tio föreläsningar och två seminarium. Tio nya föreläsningar, plus Current Issues, plus förberedelserna för masterskursen som börjar hösten 2012. Plötsligt såg jag nästa termin bara försvinna. Inte ens om man är så orealistisk som jag går det att förstå hur jag ska få någon som helst tid att skriva. Och publicerar man inte är det bara naturligt att man får mer undervisning – för att kompensera. I am in teaching hell – och det tar aldrig slut…

5 kommentarer

  1. Johanna said,

    november 25, 2011 den 1:36 f m

    men du säg till Karen att det inte går. ”hjälpa till” betyder en föreläsning och ett seminarium. Punkt.

  2. Rose-Marie said,

    november 25, 2011 den 11:00 f m

    var på ett seminarium nyligen om kvinnors karriärer i akademin. De är tydlingen ett mönster att kvinnor tar på sig massor av undervisning och inte hinner med att forska och sedan susar männen förbi med sin fina forskningsframsteg. Undervisning värderas inte lika högt. Dags att bryta mönstret Lotta! Det funkar inte att vara lojal fylkingsmartyr i akademin! Ha lite ångest över det och lyssna sen på Johanna.

  3. Nageldraken said,

    november 26, 2011 den 12:22 f m

    Jag håller med föregående talare – det är dags att börja säga nej och låta andra reda ut kaoset! Och jag tycker faktiskt inte att du behöver ha ångest över det. Man kan inte hinna med hur mycket som helst, så är det ju bara.

  4. Johanna said,

    november 26, 2011 den 4:00 e m

    du är ju inte Neils vikarie heller. Det får dom anställa nån annan för att vara.

  5. Sara said,

    november 26, 2011 den 8:55 e m

    Håller med alla andra! Lotta ner med foten! Styrkekram.


Kommentera

