Draught excluding snakes…

Skottland har besegrat mig. I tisdags kväll när jag låg låg och huttrade under mitt duntäcke iklädd flanellpyjamas, dunsockar och kofta medan vinden utanför ven så fönsterrutorna skallrade, revs mitt sista motstånd mot den brittiska kulturen ned – jag steg upp sängen och beställde mig en varmvattenflaska. Ja, en sån där efterkrigstida varmvattenflaska i gummi som man har för att värma upp sin säng. Jag har blivit domesticerad. Vilken seger för den materiella kulturen! Nu är det ju bara den där taxkorven som saknas för att jag ska ha ett fullt vinterbonat brittiskt hem….

Efterkrigstida förresten – när man söker på hot water bottles på amazon.co.uk får man upp tio sidor med sängvärmande varmvattenflaskor i olika utföranden och med olika fina stickade fodral. Det här tyckte jag var lite lustigt, så jag berättade om min hot water bottle-beställning för Kate och Gordon på lunchen. Samt uttryckte min stora fascination över det brittiska sättet att uppfinna små lösningar för att hantera drag och kyla istället för att faktiskt åtgärda problemet – alltså isolera. Ja, min stora fascination över taxkrovarnas existens helt enkelt. De tyckte också att det hela var väldigt lustigt, men inte alls på samma sätt som jag. De ansåg nämligen inte att det var taxkorvar, eller draught excluding snakes som Gordon kallade dem, som var konstigt, utan att det var jag som var konstig som var så besatt av glipor och glipors bemästrande medelst stoppad korv. Gordon meddelade att han skulle starta ett företag som sålde draught exkluding snakes i Sverige, och att han skulle ge dem ett svensk-klingande ”ikea-namn”, som…. snork. Resten av dagen handlade allt om snorkar, och Gordon hade till och med vänligheten att skicka mig länken till en sida där de fem bästa snorkarna utsetts. Och längst ner på min dörr hade en draught excluding snake smygtejpats fast någon gång under eftermiddagen. ”Feeling warmer?” undrade Gordon.

8 kommentarer

  1. Veronika said,

    oktober 20, 2011 den 11:34 f m

    Lotta, glöm inte den något mindre tabubelagda vetekudden i dina uppvärmningsförsök!

    Du vågar väl inte köpa en taxkorv förrän jag är med.. jag vill också ha en, för det rena absurditetsvärdets skull. 😉 Glipan under dörren på bilden är ju så stor att man kan ana att taxkorvar och dragormar kan smita över till grannen; finns taxkorvskoppel också, för att avhjälpa det problemet?

    Dina rara kollegors tejpinsats måste ju i alla fall värma hjärtat..

    • lottahiller said,

      oktober 20, 2011 den 2:22 e m

      Var lugn Veronika. Här köps inga taxkorvar förrän du kan vara med och vara smakråd.

  2. Johanna said,

    oktober 20, 2011 den 12:50 e m

    det är ju i alla fall en väldigt fin varmvattenflaska…

  3. Fingal said,

    oktober 20, 2011 den 2:09 e m

    Fascinerande! Som svensk som sällan fryser måste jag schavottera med min okunnighet: hur stor är en sån där varmvattenflaska egentligen? Värmer man upp sängen med den innan man lägger sig, eller ska man ligga och krama den under natten?

    • lottahiller said,

      oktober 20, 2011 den 2:21 e m

      Ja, nu när jag fått den kan jag svara. Den är lite större än jag trodde – 30 cm hög på ett ungefär. Man stoppar den i sängen innan man går och lägger sig, så den är uppvärmd när man kryper ner. Sen kan man fortsätta ha den vid fötterna som oftast är kallaste biten.

  4. Kerstin said,

    oktober 21, 2011 den 8:18 f m

    Jag äger en varmvattensflaska som jag fick i julklapp av mitt förra jobb, med fint stickat fodral. Eftersom jag hatar för varmt när jag sover och huset jag bor i inte har några glipor har jag hittills aldrig använt den. Hade jag tänkt på det hade jag naturligtvis skeppat över den till kylöarna! Kanske jag bör ta med den som gäst-varmvattensflaska om jag kommer över?

    • lottahiller said,

      oktober 21, 2011 den 9:00 f m

      Ja, om du inte känner att den är till glädje där över, skulle den säkert komma till nytta här…

  5. Rose-Marie said,

    oktober 21, 2011 den 2:58 e m

    Jag använder vetekudde i sängen 6 månader om året….. så mycket för svenska tätade hus.


Kommentera

