Vikten av att läsa scheman (gäller även lektorer!)

I morse när jag kom till jobbet och satte mig ner framför datorn för att förbereda eftermiddagens seminarium insåg jag till min fasa att jag blandat ihop två seminarium, och det som var idag inte alls var det lätta ”finn-fem-fel-och-diskutera-den-här-bibban-bilder-semnarium”  som ska vara om två veckor, utan ett textbaserat diskussionsseminarium inför vilket studenterna skulle fått materialet för en vecka sen. Ooops! Bra jobbat Lotta!

Efter att ha förtvivlat en stund, slitit mitt hår och sparkat min egen rumpa – hårt, satte jag mig ner och gjorde en förberedande powerpoint om etnografiska analogier som arkeologisk metod – inkluderande textavsnitt, citat och youtubeklipp samt allmän ”sammanfattning-av-den-teoretiska-problematiken-enligt-Lotta” – samt diverse lagom kluriga diskussionfrågor. (Tur var det att första seminariet inte började förrän två, det får man verkligen säga). Sen skapade jag ett diskussionsforum till varje seminariegrupp (tack för teknologin som möjliggör såna här ansiktsräddande lösningar för korkade lektorer) – med uppgiften att läsa texterna (som jag egentligen hade missat att skicka ut, fast det talade jag så klart inte om för studenterna, nej då, detta upplägg är till för att integrera seminariediskussionen med föreläsningarna samt att öka interaktionen) – för att fortsätta en fördjupad diskussion kring de två centrala frågorna på nätet. Minst en gång i veckan – fast helst fler – ska de gå in och delta med en åsikt – fram till nästa seminarium om två veckor när diskussionstråden ska konkluderas med en kort sammanfattning innan vi går vidare till nästa diskussion. Och det fungerade – diskussionen alltså! Och eftersom seminariet bara var en timme kort verkade forumet till och med som en bra och genomtänkt idé vid seminariets slut – nästan som att det skulle varit meningen… Räddat! Mer jobb för mig i och för sig, men som man sår får man skörda, som det så vist heter.

4 kommentarer

  1. Johanna said,

    oktober 11, 2011 den 9:25 f m

    det är väl detta som är RIKTIG professionalism…

  2. oktober 11, 2011 den 2:52 e m

    I det här fallet, som nog kan växa till sig, verkar ‘så och skörda’ vara bättre än ‘bädda och ligga’ tycker jag

  3. Nageldraken said,

    oktober 11, 2011 den 6:42 e m

    Snyggt räddat!

  4. Rose-Marie said,

    oktober 11, 2011 den 7:49 e m

    Genialt!


Kommentera

