Welcome back!

Igår lämnade jag Oslo och for tillbaks till Skottland. Jag såg faktiskt fram emot att komma hem och påbörja mitt andra år som lektor – lite mer varm i kläderna. Ja, såg fram emot föresten, jag ser fortfarande fram emot, men omständigheter ändras. Det här skulle ju bli min trevliga lugna termin med lite lagom mycket undervisning och tid att skriva de artiklar som så trängande behövs skrivas… Och under tågresan från Edinburgh i morse visade också Skottland sig från sin absolut vackraste sida, strålade septembersol, smaragdgröna ängar med kritvita får som skuttade runt på dem, träd vars löv lite vagt började skifta i rött, klarblå himmel och glittrande hav. Allt för att hälsa en välkommen tillbaks, nästan lite för insmickrande… Så sant, så sant. Jag hann bara komma tillbaks och skaffa mig en cappuccino på Kilau på vägen till vårt locka reccar-bord (ja det heter ju inte reccar i det här landet, men det är ju just vad de är) på freshers week’s första dag. Men det var ändå ganska trevligt eftersom det var ganska stort intresse i år, och trevligt att se alla kollegor igen, även om man skymtade en liten antydan till ansträngdhet hos både Rick och Kate… Och när det var över och man var tillbaks i sitt office, och hade haft lite tid att slå sig tillrätta framför datorn och kolla igenom sina olästa email, kom Peter, som ny head of department och berättade. Ja, jag kan inte riktigt säga vad i nuläget – men kontentan är att det har blivit en del krångel med förnyandet av Jeffs visum, och just nu får han inte arbeta i UK. Så någon måste ta över hans två kurser… med omedelbar verkan… Ja, ni har antagligen gissat rätt – någon är jag, och imorgon ska jag sätta ihop schemana så det fungerar. Enda trösten är väl att dessa kurser, till skillnad från Ricks Indigenous Archaeology förra terminen, har getts förut, så hela ramverket och alla föreläsningar finns där redan att använda som bas. Men ändå – vart tog min lugna termin vägen??? Samtidigt kan man inte gnälla – det är så klart mest jobbigt för stackars Jeff. Men jösses… Welcome back!

2 kommentarer

  1. Nageldraken said,

    september 20, 2011 den 5:30 e m

    Urf, stackare! Låter inte så kul…


Kommentera

