Hej då stugan!

Nu har jag lämnat min kära lilla stuga bakom mig och sitter på flygplatsen i Luleå och väntar på mitt flyg. Ja, bokstavligen, för det finns uppenbarligen inte vid gaten. Jag hoppas att jag inte har eldat upp stugan, för det for iväg en liten glödbit i vinden när jag rakade ur den sista askan ur spisen. Jag hade glömt att man skulle vrida nyckeln åt fel håll för att öppna bodan, så jag kom inte åt askhinken. Man behöver inte oroa sig för att den ska bli blöt i alla fall (varken askhinken eller själva bodan), för pappa har lagt ett nytt och mycket imponerande tak. Det lyser trävitt långa vägar genom skogen när man närmar sig. Själv har jag inte gjort någon nytta alls i år, bara eldat upp all pappas nyhuggna ved. Jag har inte sågat ner ett enda litet träd ens. Men nästa år måste det röjas på baksidan, snart ser man inte havet åt det hållet längre. Igår var det riktig storm, träden vek sig och vattnet dränkte hela stranden, men på kvällen klarnade det upp och blev först sol, sen solnedgång, efter det stör röd nästan-augusti-måne, och slutligen stjärnhimmel. Det var som att vädret skärpte till sig lite, så att man skulle komma ihåg hur härligt det kan vara i stugan – så att man säkert kommer tillbaks nästa år. Jag hade tänkt gå till harren och plocka lingon – men trots att regnet blåst bort kändes det inte så jättelockande att gå någon längre tur, om man inte ville blåsa bort. Men landhöjningen har sett till att det numera är skogsmark kring stugan, så jag fick tillräckligt med lingon för en härlig rårörd efterrätt genom att bara gå kring knuten. Så efter att en sista natt somnat till havets brus och kvällsbrasans glöd, är det nu dags att börja vänja sig vid civilisationen igen. Det ska bli skönt att tvätta håret i alla fall….

4 kommentarer

  1. Johanna said,

    september 7, 2011 den 9:14 e m

    välkommen tillbaka!

  2. lottahiller said,

    september 8, 2011 den 1:49 e m

    Tackar 🙂

  3. cecilia said,

    september 17, 2011 den 1:05 e m

    Ralf la halva bodataket och då förstod vi vad de lär sig på bygglinjen i gym t.ex rätt längd på spiken, börja lägga plankorna från rätt håll för att slippa riva upp dem igen, att ha en bra stege, att presenning måste förankras ordenligt för det kan börja blåsa och lite sånt.
    Vilka fina bilder du tagit på havet!

    • lottahiller said,

      september 17, 2011 den 7:11 e m

      Aha, bra jobbat Ralf! Det var lite svårt att veta vem som gjort vad, eftersom INGEN hade skrivit i stugdagboken i år 😉


Kommentera

