Aberdeen i solsken

Den må kallas Silver City, eller Granit City eller vad den nu vill – Aberdeens största förtjänst är (förutom Seaton Park som jag ju kanske nämnt ett par gånger ;)); havet. Och det är möjligt att det glittrar om granithusväggarna när solen skiner på dem, men det glittrar då ändå mer i havets vågor. Så när onsdagen grydde med strålande sol släpade jag iväg mina gäster på långpromenad – över stock och sten (Seaton Park) till Nordsjöns strand. Jag tröttnar aldrig på den långa strandpromenaden – där sandstranden sträcker sig från River Dons mynning ända fram till Aberdeens hamn – allrahelst när vädret tillåter att man tar av sig skorna och får känna den solvarma sanden under sina bara fotsulor. Ända tills man inte håller sig tillräckligt långt in och en våg råkar skölja över desamma nakna fötterna – för det är kallt. Till och med för en sån som är van att morgondoppa sig i Bottenviken… Inte desto mindre var solen så varm att man nästan kunde inbilla sig att det hade varit en bra idé att ta med bikinin. Jag har ju fortfarande inte doppat mig i det här havet – så förr eller senare måste jag!

Aberdeens strandpromenad slutar ju i Footdee, och har man väl traskat dit måste man ju ta sig en liten tur bland alla småhus och trädgårdstomtar, som nu när det är högsommar på sina ställen fullkomligt drunknar i blomsteröverdåd. (Men på sina ställen måste det ju också till rätt mycket blommor för att balansera alla tomtar och andra kreatur. Kontrasten mellan det sömniga och nästan överpittoreska Footdee och Aberdeens aktiva industrihamn upphör aldrig att fascinera mig – där ligger de – små gulliga stenhus och gamla fiskebodar överväxta med blommor sida vid sida med enorma oljecisterner och varumagasin i plåt och betong – men båda vittnar väl, på sitt sätt, om havets stora betydelse för Aberdeen.

1 kommentar

  1. juli 18, 2011 den 7:36 e m

    Jo visst är det där havet otroligt som aldrig slutar producera kontraster som Footdee, cisterner, strandturen dit och inklämd nöjespark. Utsikten från Castle Gate över det samma är vid, men ger ändå inget svar varför det är just så.


Kommentera

