Studenterna avskyr mig!

Idag höll jag terminens sista föreläsning (hurra!), och fick också tillbaks kursutvärderingen (urr!). Studenterna hatade kursen. Ok, ok – inte alla. Några hade gett den väldigt bra betyg, men ungefär en handfull hade gett den så lågt betyg som det bara gick. Så där lågt som man bara ger om det är det värsta man varit med om i sitt liv ungefär. Så var det stora medeltalet i mitten som vanligt. Men oj vad många kommentarer om att det var rörigt och dåligt organiserat – fast det var det ju också – Rick blev sjuk och nästan dog och jag fick ta över så gott jag kunde. Klart det blev lite hipp som happ, men jag har verkligen nästan ansträngt ihjäl mig för att få det att funka för studenterna ändå. Det verkar de inte ha märkt. En kommentar kan jag trösta mig med i alla fall; ”but Charlotta did a very good job taking over”. Tack, snäll student! Och det ÄR problematiskt att den här kursen är nästintill obligatorisk. Är man inte ett dugg intresserad av Indigenous Archaeology måste man nog hata den – och tycka att den bara tuggar igenom samma sak i olika versioner. Någon tyckte dessutom att det var för mycket teori också – typiskt, den här kursen som var så jätteinriktad på arkeologi i praktiken – trodde jag.

Nåväl, jag kanske kan trösta mig med att mina Current Issues-studenter är jättenöjda med kursen. Genomgående högt betyg och positiva omdömen. Och det är ju faktiskt min riktiga kurs.

3 kommentarer

  1. Kerstin said,

    maj 11, 2011 den 7:07 f m

    Nej, inte dig! De avskyr möjligen att kursen blev kaotisk när Rick blev supersjuk.

    Sen får du komma ihåg att en del studenter alltid kommer att hata dina kurser. Satsa snarare på de som är nöjda eller helnöjda, och låt de övriga gnälla järnet.

  2. Nageldraken said,

    maj 11, 2011 den 7:22 f m

    Kerstin har rätt, man kommer alltid ha missnöjda studenter, det kommer man inte ifrån. Och du har ju inte haft någon större chans att mer än överleva och få det att flyta hur som helst, så det är ju jättebra att du har fått ett flertal nöjda och några riktigt nöjda studenter. Det är ju alltid så att de som är normalnöjda inte säger så mycket – om de ens besvarar kursvärderingen från början.

  3. Frands said,

    maj 13, 2011 den 10:06 f m

    Det viktiga med nöjda studenter är att de matchar de missnöjda. Nöjda studenter utan misnöjda är inget att ha. Om man bara har smånöjda studenter får man dessutom nöja sig med att undervisa 1.års-studenter. På högra nivåer är det helt nödvändigt att en lärare delar studenterna i tu


Kommentera

