Närkontakt med Nordsjön

Ikväll var det äntligen dags! Kvart över fem satte jag mig på tåget till Stonehaven, där Integrate Paddling har sin bas (båthus), för att vara med på min första havskajakstur på Nordsjön. Ja, eller tur kan man väl inte riktigt kalla det – eftersom vi aldrig rörde oss utanför hamnens vågbrytare. Men likafullt! Jag kan ju inte paddla kajak – jag har aldrig gjord det ens – bara drakbåtar och OC6or och andra tokigheter. Så jag såg jättemycket fram emot att äntligen få lära mig – och dessutom ÄNTLIGEN vara ute på vattnet igen. Eftersom de andra i gruppen redan varit med på en träning åkte de iväg i grupp med huvudinstruktören medan jag fick inte bara en, utan två privatlärare – Rebecca och Andrew. Det var hur bra som helst. I ungefär två timmar ägnade de sig åt bara mig – och jag måste säga att jag är mycket bättre på att paddla kajak nu än vad jag var för några timmar sen. Fortfarande usel – men kanske möjligen inte uslast. Eftersom jag varken hade torrdräkt eller våtdräkt grävdes det fram en kortärmad våtdräkt med hål i sidan ur botten på en låda till mig, och hur fint väder det än var kan det ju inte hjälpas att jag kände mig som en halvfryst sparris i slutet av timmarna. Och inte blev det bättre av att jag det sista jag gjorde var att välta ner mig själv i Nordsjön när jag klev ur kajaken. I såna stunder är man glad att det finns ett badkar som väntar på en därhemma. Om två veckor är det förhoppningsvis dags för nästa träning – och om några gånger till får jag börja följa med på deras långpaddelturer – verkar som att sommaren kommer att arta sig 😉

5 kommentarer

  1. Kerstin said,

    april 28, 2011 den 7:28 f m

    Hurra! Vad underbart! Och vad sugen jag blir på att paddla.

  2. Carin Hillerdal said,

    april 28, 2011 den 8:45 f m

    Låter ju jättekul! Ska du börja paddla ofta nu?? Jag är lite avundsjuk, men vi ska ut och paddla kajak på lake Malawi snart, så avundsjukan gick lite över när jag kom på det!

  3. Rose-Marie said,

    april 28, 2011 den 10:39 f m

    Fantastiskt! Högt över havet och bort emot land…..

    • Kerstin said,

      april 29, 2011 den 7:18 f m

      Fast ganska lågt över havet

      • lottahiller said,

        april 29, 2011 den 9:25 f m

        mm, och bitvis i havet också är jag rädd (och kallt var det)


Kommentera

