Fundamentally boring

Fundamentally boring. Det var en kommentar som Gordon fick på en av sina kursutvärderingar förra terminen. Gordon som har allt det roliga; all teori och genomgång av olika centrala begrepp och mycket trevlig problematisering. Igår hade jag en föreläsning på en av hans kurser ”Archaeology and Social Life” – och utanför mitt arbetsrum, där jag satt och försökte klura ut hur man skulle klara av att snabbpresentera Foucaults syn på makt för andraårsstudenter på ett någorlunda begripligt sätt, har en massa krukor (eller vad man ska kalla dem) från någon practical ställts upp, så att studenterna ska kunna hämta hem sin kruka.

De där krukorna fick mig att komma till insikt om just hur fundamentally boring de där teorityperna (dvs jag) på institutionen verkligen är. Hur ska Foucault kunna tävla mot lerkorvar?

Nej, det är väl bara att ta skeden i vacker hand och bejaka sin fundamentala tråkighet – de halvsover sig ändå redan igenom mina föreläsningar.

3 kommentarer

  1. Veronika said,

    april 22, 2011 den 12:36 e m

    Jag måste bara fråga.. hur gamla är andraårstudenterna i Skottland?? Sådana där krukor fick vi göra i tvåan på lågstadiet när vi läste historia… och inte fick vi någon Foucault för det 😉

    • lottahiller said,

      april 22, 2011 den 12:42 e m

      Jo, det var min tanke också när jag så dem, det var därför klyftan framstod som så avgrundsdjup. Jag tror att det är förstaårsstudenterna som gjort dem (men hoppas på en lågstadieklass från Seaton), så de har kanske mognat lite till år två?

  2. Veronika said,

    april 22, 2011 den 12:38 e m

    Glad påsk förresten!


Kommentera

