Dopgudstjänst i moll

Idag döptes mitt kusinbarn Olle Filip Hillerdal, kusin Magnus son. Under dopet var Olle mestadels god och glad, men skrek på de rätta ställena, föräldrarna var fina och stolta, gudmödrarna ännu stoltare, och farföräldrarna myste på rättmätigt vis i kyrkbänken; men var det bara jag som tyckte det var något fel på själva dopgudstjänsten? Nog för att det är fastetider, men åtminstone en liten vers av trygga räkan kan man väl klämma in mellan de uppbyggliga psalmer som påminner oss om Jesu lidande och död. När det nu är en familjegudstjänst med dop menar jag. Men nehej då; låt oss fastslå det en gång för alla: ”Jesus led för min skull döden, ingen skall fördöma mig. Därom är jag fast förvissad, kroppens eller själens nöd, skall mig ej från Jesus slita, inte liv och inte död”. Kan tålas att upprepas; det kan ju lätt glömmas bort att ”Mig att förlossa offrar han sig, när han på korset dör och för mig”. Själva doppsalmen ville ju inte vara sämre, utan klämde i med fyra b-förtecken när den förkunnade att: ”Födas, leva, dö och uppstå – före oss har Jesus gått”.  Men kan det inte få vara lite trevligt att bli upptagen i guds församling, om man nu vill det? Hur var det med det där ”Låt barnen komma till mig”…. för de ha arvssynd och för deras skull har jag dött… Nej, så var det ju inte! Har man nödvändigtvis tröttnat på Tryggare kan ingen vara, finns det faktiskt andra alternativ – utan synd och död (märkte jag när jag bläddrade i psalmboken i tyst protest mot molltonerna), som ”Gud har en famn, en stor, stor famn” eller ”Det gungar så fint när han bär dig mitt barn”. Dessutom är jag inte övertygad om att jag håller med prästen, varken om att man kan säga att Gud är förälskad i oss människor, eller att Gud vill veta har just min dag har varit. Men som pappa konstaterade; ”Det är lite besvärligt, för det är många moderna präster som tar det här med gud och sånt där på allvar”. Jo, just det. Det följdes ändå av en trevlig doplunch, och skoj också att prata med kusiner och andra släktingar som man ser så sällan.

Hemkommen från dopet förde jag dess anda vidare genom att hälsa på min gudson och hans söta familj. Fast jag känner att jag nog misslyckats med mina kristliga uppgifter när det handlar om gudsöner; ogudaktigare gudmor får man väl leta efter. Men jag tycker om dem i alla fall – det är väl alltid något – och jag tänker inte sjunga samvetspsalmer med fyra b-förtecken för dem heller, och det borde ju väga upp en del.

Så trevligt var det att komma hem till bästa familjen Virhammar och bara umgås och vara sig själv (inte representativ lektor eller seriös akademiker, bara vanliga Lotta – det är det skönaste med att komma hem). Sara hade bullat upp med scones, kakor och thé i mängder, Gustav var sitt vanliga busfröjag och berättade om viktiga saker – som vad man äter för konstig mat i Indien tex, Arvid spelade Indiana Jones tv-spel (med fars hjälp på de kniviga ställena), Hillevi travade runt som en stor tös, och Emil vilade ut från söndagens strapatser med tidningen i soffan. Bästa sortens söndagseftermiddag :).

Förresten så avslutade jag min sociala dag med middag hos mormor. Och där hade två rådjur slagit sig till ro i trädgården. Mitt i stan! Ända tills det började mörkna låg de där, sen traskade de iväg åt Stabby till.

9 kommentarer

  1. Lina said,

    april 11, 2011 den 11:59 f m

    Ja, men det är väl så med kyrkan att mycket handlar om gudfruktan och dåligt samvete för att man föddes som en syndens avkomma… en stor anledning till att jag inte ville gifta mig kyrkligt, förutom att jag inte ville att vi skulle vara tre i äktenskapet istf 2 (vem blir tredje hjulet, hon, han eller gud?). Såg en facebook-bild på Ulla och Olle och han såg ut att vara otroligt lik Magnus, var han det i verkligheten också?

    • lottahiller said,

      april 11, 2011 den 12:17 e m

      Mycket lik Magnus. De ser ungefär ut som samma bäbis – när man ser kort på Magnus när han var liten.

  2. Nageldraken said,

    april 12, 2011 den 7:43 f m

    Jag tror faktiskt att jag ändå vinner tävlingen om mest ogudaktiga gudmor eftersom jag egentligen är emot dop över huvud taget. Det blir nog inte så mycket med Adrians kristeliga fostran av hans gudmödrar. Men jag tar fasta på att jag kontrakterades för att ta med honom på hårdrockskonserter (och du för att släpa ut honom i skogen) – den biten kanske vi kan fixa?

    • lottahiller said,

      april 12, 2011 den 9:25 f m

      Det är möjligt att du vinner, men det är i hård konkurrens 😉

  3. Sara said,

    april 12, 2011 den 3:45 e m

    Lotta nu blir jag orolig, hur ska det gå för Gustav i framtiden? vi hade verkligen räknat med dig. Nåja någon lite handpåläggning vart annat år kanske du kan åstadkomma (hi hi!)

    • lottahiller said,

      april 13, 2011 den 8:34 f m

      Jag försökte varna er…. ni får utnyttja gudfar Gustav även till den lille helt enkelt…

  4. Sara said,

    april 13, 2011 den 7:58 e m

    Aha Gustav! det har jag inte tänkt på, så får det bli. Fast det klar så mycket gud har han väl inte spridit till Arvid heller och när jag tänker efter så är det nog lika bra det, för om man ska tala om hycklande gudföräldrar så är det väl på sin plats att anmäla sig till skaran av hycklade föräldrar.
    Det är ju ändå bara dopkaffet man vill åt, gud får gärna hålla sig borta från mina barn.

  5. Sara said,

    april 13, 2011 den 8:05 e m

    Du är i alla fall världens bästa gudmor, det är bara att fråga Gustav.
    Kan meddela att han nu haft isbjörnströjan på sig 3 dagar i rad samt sovit i den, den börjar bli lite lortig. Imorgon ska jag lura av honom den så den kan få sig några varv i tvättmaskinen.

    Idag när han var på 4-årskontroll bad bvc-sköterskan honom att ta av byxor och tröja, byxorna åkte av men tröjan stannade och varken jag eller sköterskan kunde lirka av honom den, -men jag har ju fått den av Lotta och då ska den vara på, konstaterade Gustav lugnt.


Kommentera

