Uppsalaapril

När man tittar ut genom fönstret på den trista grå dagern och på det trista duggregnet som faller över den tristaste delen av våren – efter att snön smält bort så pass att den bara blivit till sorgliga grå fläckar mellan grus och lera men innan blommorna och det gröna fått fart – ja, då kan det inte hjälpas att man känner en liten längtan till den ordentliga våren och sin blommande trädgård i Aberdeen…

De mystiska smålökarna har också börjat blomma. Det var inte scillor jag rensade fram i mitt land tidigare i vår, det var den här konstiga blomman:

Vad är det för sort?

Jag har i alla fall stillat min blomsterlängtan genom att köpa nya gladioluslökar när jag var på promenad till Nelins med Johanna och lillalva… Drömma kan man ju alltid.

5 kommentarer

  1. Johanna said,

    april 7, 2011 den 1:10 e m

    luktar den mycket lök – vitlök?

    • lottahiller said,

      april 7, 2011 den 1:37 e m

      Det luktade mycket lök om småplantorna när jag rensade fram dem för några månader sen. Nu kände jag ingen löklukt, men jag kanske inte luktade efter.

  2. Johanna said,

    april 7, 2011 den 5:35 e m

    det kan tydligen vara vild vitlök. ”spread viciously…not to recommend in your garden”

    oops

    • lottahiller said,

      april 7, 2011 den 6:09 e m

      Oj då. Så jag la flera timmar på att rensa fram något som ”spread viciously…not to recommend in your garden”. Det var ju duktigt av mig.

  3. Johanna said,

    april 7, 2011 den 5:37 e m

    hemskt söt iallfall, går tydligen att äta


Kommentera

