Vikingar i skolan

Jag har nyss kommit tillbaks från St Peter’s Primary School där jag har varit och pratat med den vetgiriga klass P4 (åttaåringar, eftersom de börjar skolan när de är fyra år gamla) om vikingar. Maken till engagerad publik kan man inte hitta på hela universitetet ska jag säga – hundra frågor om ditten och datten – hur gjorde man för att skölden inte skulle ruttna om det regnade hela tiden – men hur kan man veta att det är Oden på bilderna – och när man inte hade några sjukhus hur blev man då botad om man blev skadad i strid – och hur kan egentligen vita och lila morötter bli ORANGE? – och ”well, I definitely want to be an archaeologist!”. “And you know what? I have Viking ancestors.”

Dessutom hade jag med mig Rick’s replik av ett vikingasvärd som genast drog blickarna till sig och gjorde stor succé när jag väl tog fram det – några fler började nog tycka att de också ville bli arkeologer (bilden på Daniels fina finska svärdsfynd som jag visade för att visa  hur svärden ser ut när man hittar dem i joden imponerade inte riktigt lika mycket – ”Well, no one would be scared of that” – sorry D. ;)), liksom mina Lewis Chessmen som de genast kände igen när jag tog fram (jag är övertygad om att chessmenen är stolta i sina norska hjärtan). Jätteroligt var det dessutom att få rita ”ormdrakar” och skriva sitt namn med runor i dem – oh, tänk om de bara kunde behålla en enda liten bråkdel av denna entusiasm och nyfikenhet tills de blir studenter. Eller kanske jag ska ha mina studenter ritandes rundjur och skriva sina namn med runor – och fundera över om Lewis chessmen-bärsärken egentligen är vidare bra på att slåss? Kanske är det det som saknas?

2 kommentarer

  1. Nageldraken said,

    mars 7, 2011 den 4:16 e m

    Varför inte? Det kanske skulle få liv i dem?

  2. Daniel said,

    mars 21, 2011 den 11:47 f m

    Tur för dem att jag var tvungen att lämna ifrån mig svärdet…! GRRRR! 🙂


Kommentera

