Lottas vårträdgård

Här är lite bilder från min trädgård för de (den) som är intresserade av att se hur den ser ut så här några veckor efter allt röjande och planterande. Långt ifrån lika imponerande blomsterpraktig som den botaniska, men jag är ändå väldig glad över mina ynka krokusar. Dessutom kämpar den i motvind(ljus) – om något personifierar en skuggträdgård är det min stackars plätt på jorden. (Men det är lite sol på trädgårdsmuren i alla fall någon kvart eller så…)

Inget överdåd av krokusar direkt, men eftersom alla dessa är såna som dök upp av sig själva när man röjde undan löv och ogräs känns de ändå som en skatt!

Flera gamla visa krokusar, och den spretiga nyponrosen börjar sträcka på sig och slå ut sina små nygröna blad. Jag ska se hur det går för den i sommar och kanske försöka beskära den till att bli en lite mer samlad rosenbuske… Jag vet inte ens om den klarar av att blomma, det är väldigt lite sol för rosor även om den nog står i bästa hörnet, och den ser ganska klen och nästintill självsådd ut – men det är väl krokusarna i princip också, å andra sidan.

Den lilla klematisen som jag planterade med rätt små förhoppningar eftersom den såg så skruttig ut verkar växa, och till och med skjuta skott, med stor frenesi. Jag är fortfarande lite tveksam till att den kommer att blomma, för min trädgård är onekligen väldigt mörk, men tänk vad vackert det skulle vara med en vit klematis som klänger på trädgårdsmuren. Skulle jag sen lyckas få en röd klängros att göra den sällskap – ja då kan man inte önska sig mycket mer. (Eller förresten mer kan man alltid önska sig när det kommer till blommor – ett av de få områdena i livet där less is more inte låter övertygande.)

Gamla etablerade lökar som med ålderns lugn väntar in sin tid… Och alla de tre miljarder små lökplantor som jag med så stort tålamod pillade fram mellan mossa, gräs och ogräs – jag tror det var värt det! (Och ja, jag vet att det gömmer sig en maskros mellan finbladen och jag ska ta bort den.)

De lökplantor som jag själv har planterat verkar också ha etablerat sig fint – men krokusarna står så för sig själva, så de är inte så roliga att visa upp. Fast det är väl i alla fall en sån sak som kommer att bättra sig om några år – ensamheten alltså. Inte för att det är säkert att jag bor kvar här då förstås – men alla måste ju bli glada över vårblommehav! Snödroppen har i alla fall jag planterat – och stöldgodset (som Kerstin benämnde det – själv anser jag dem vara överlevande från en regelrätt räddningsauktion) från botaniska och Crathes Castle blommar också så fint i min gavelrabatt. Och tulpanerna och påskliljorna som jag satt verkar trivas ganska väl i landet, ouppätna – och därtill verkar fler och fler gamla plantor krypa fram ur jorden, påskliljor och tulpaner, likaväl som en massa som jag inte vet var de är för något – så jag ser jättemycket fram emot att de ska avslöja sina blommor…

Jahaja, kanske något insnöat inlägg detta, men det är kanske mest till för Johannor – och är man av en annan sort kan man ju alltid hoppa till nästa 😉

4 kommentarer

  1. Kerstin Beckman said,

    mars 7, 2011 den 9:07 f m

    Vad skönt att stöldgodset klarade sig!

  2. Johanna said,

    mars 7, 2011 den 2:39 e m

    vad fint!
    det här med stöldgods/räddningsaktion behöver jag nog höra mer om – men kanske lite mer diskret…?

    kram johanna

  3. Sara said,

    mars 7, 2011 den 8:43 e m

    Jag är säkert av en annan sort men jag läser allt ändå och det är ju alltid spännande att följa din trädgård, dessutom behöver jag väl lära mig ett och annat.
    Hur som helst, bra jobbat Lotta!, kram.

    • lottahiller said,

      mars 7, 2011 den 8:49 e m

      Tackar – bra att du också gillar mina trädgårdsskildringar Sara! När jag såg bilderna på bloggen såg allt så fasansfullt ynkligt ut, så jag var tvungen att lägga till en brasklapp. Inte som Johannans prunkande balkong direkt…


Kommentera

