Jag har inte tid att inte jobba på helgen…

Speciellt inte nu, när Rick är sjuk och jag blir tvungen att ta över en del av hans föreläsningar. Mot bättre vetande valde jag i söndagskväll ändå Narnia och ett glas vin framför att påbörja föreläsningen om Community Archaeology (eftersom jag fått ett mail där Rick hävdade att han skulle föreläsa på tisdagen. Det var väl bara han själv som trodde på det, men det dövade i alla fall mitt samvete tillräckligt mycket för att jag skulle kunna ägna söndagen åt trädgård och film. Självbedrägeriets ädla konst behärskar jag till fullo). Följaktligen ägnades hela gårdagskvällen och en bit av natten åt community archaeology och klockan ställdes på halv sju så jag skulle hinna jobba åtminstone en timma innan seminariet klockan nio. Klockan två, hela två timmar innan föreläsningen skulle börja var jag till min egen förvåning klar med eländet, och dessutom hade jag lyckats komma ihåg att skicka ut ett utskick och svara på några viktiga mail. Men det är ju inte så här det ska vara – just nu hinner jag bara med sådant som jag absolut måste göra, och högen med små måsten och borden puttas framåt tills de förvandlats till absoluta.

Jag känner det som att jag sitter mitt på havet  i en vattenfylld eka under ett ihållande spöregn, försedd med ett öskar som är precis tillräckligt stort för att jag ska hålla mig flytande. Jag hoppas bara att regnet inte friskar i, för då sjunker jag.

3 kommentarer

  1. Carin Hillerdal said,

    februari 9, 2011 den 4:53 e m

    Gillar båtmetaforer: Du känner dig inte som om du är två klena systrar som ska flytta upp en 500 kg båt ur vattnet med bara en liten vinsch och inget vin till hjälp? Men vi lyckades i alla fall! Skam den som ger sig! (alltså är sensmoralen att det bara är att ösa på)

    • lottahiller said,

      februari 9, 2011 den 10:34 e m

      Haha, helt sant Carin. Det känns inte så. Men så fick vi också vårt vin i slutändan (tack vare den ena systerns skamlösa bettlande), även fast det vid det laget nästan var för sent och även det konsumerades på ren envishet…

  2. Frands said,

    februari 9, 2011 den 9:24 e m

    Och ännu har datorn inte lagt av? då kan man powerpointa sig ur alla bekymmer.


Kommentera

