Äntligen får jag dansa!

En gång i tiden var jag en liten balettflicka, rätt uppslukad av allt som hade med dans att göra. Nu är det väl en tio år eller så sen jag slutade med baletten, men jag har saknat den i princip ända sen jag slutade. Det finns ingen fysisk aktivitet som kräver sådan total närvaro, och samtidigt ger så mycket, som balett. Man kan omöjligen låta tankarna vandra eller låta rutinen ta över – dansen fångar alla ens sinnen.

Jag har en återkommande mardröm. Jag är tillbaks i dansstudion, och ska göra några hopp över golvet (piruetter var aldrig min starka sida, det var hopp var jag bra på), assemblé, eller pas de chat, eller vad det nu är för något, men jag lyckas inte lyfta från golvet. Kroppen känns tung och benen som spagetti. Jag försöker igen, övertygad om att jag egentligen kan, men fötterna rör sig inte mer än någon decimeter över golvet, allt är tungt och trögt. Där någonstans vaknar jag…

Idag var jag tillbaks i en dansstudio på riktigt. För att dansa balett, inte något av alla de andra dansformer jag försökt mig på sen jag slutade. Jag klarar fortfarande av att lyfta från golvet…

Det var väl lite låg nivå – trots att jag är ringrostig som få och stel som bara den – men det var ändå tillräckligt utmanande för att vara värt det. Och vilken obeskrivlig känsla att äntligen få göra grand jetéer över golvet…. Hädanefter är nog tisdagskvällarna upptagna för min del.

6 kommentarer

  1. Veronika said,

    januari 12, 2011 den 10:15 f m

    Vad kul! Det är ju inte utan att man blir lite avundsjuk; hoppa lite för mig också är du rar. 🙂

  2. Johanna said,

    januari 12, 2011 den 12:11 e m

    Nämen?! Har Aberdeen funnit lite civilisation till sist! Grattis!

  3. Sara said,

    januari 12, 2011 den 1:12 e m

    Kul Lotta!
    Kanske en lite uppvisning till våren när vi kommer på besök?
    Kram

  4. Lina said,

    januari 12, 2011 den 4:08 e m

    grattis syrran! kul att du börjar med balett igen! Dansa så det ryker!

  5. Daniel said,

    januari 13, 2011 den 8:15 e m

    Tufft – det blir väl videobevis på bloggen snart!? 🙂 Jag brukar drömma något liknande om att jag försöker jogga men hur jag än sliter så rör jag mig som i tjock sirap och kan knappt lyfta fötterna… usch!


Kommentera

