Hm

På måndag ska det snöa enligt väderprognoserna. Imorgon ska det bara vara lättare snöfall. Vid det här laget är vi ju rätt på det klara med hur Skottland hanterar snö – inte alls. Därför är jag också rätt övertygad om att jag inte kommer att komma hem på måndag, utan den bästa chansen att komma iväg är imorgon, men mellan Aberdeen och Arlanda finns inga platser kvar imorgon. Men när man kollar på nätet finns det platser kvar till Oslo, och mellan Oslo och Stockholm går en massa flyg som har platser kvar och inte är fasansfullt dyra. Plussar man ihop Aberdeen-Oslo och Oslo-Stockholm blir det bara några hundra dyrare än Aberdeen-Stockholm-biljetten, men den vägen gick liksom inte att komma åt på nätet. Därför satt jag under dagen i en 71 nummer lång telefonkö till sas i Sverige och efter ungefär en timme fick jag prata med en kille och redogöra för min plan – alla förbindelser, priser och tillgängliga platser hade jag redan hittat på nätet. Jag förklarade för honom att på måndag ska det snöa, och skottar klarar inte av snö vidare bra, så med största sannolikhet kommer jag inte att komma iväg, men om han skulle kunna fixa rutten Aberdeen-Stavanger-Oslo-Stockholm åt mig imorgon så skulle jag komma hem, bra va? Killen försvann från telefonen en väldigt lång stund. Tillslut dök han upp igen och sa att så går det inte att boka, för den rutten är inte tillgänglig, man kan inte få fram något pris. –Vaddå inte tillgänglig? undrade jag; Flygen flyger, det finns platser, jag är beredd att betala de tvåhundra extra, och det tar inte längre tid än att flyga över Köpenhamn med fem timmars väntan på Kastrup, hur kan det inte vara tillgängligt då? -Nej, sa han, det går inte. -Men hur kan det inte gå? undrade jag, flygen finns ju. -Ja, sa han, jag kan inte riktigt förklara det men det går inte. -Ja, men det är ju jättekonstigt, för jag har åkt den här vägen en gång förut mellan Aberdeen och Stockholm. -Jaha, ja det var konstigt, men det går i alla fall inte. Resonerandet fortsatte…. -Men du förstår väl att det här betyder att jag kommer att bli fast i Aberdeen? Skottland är inte så bra på snö. Jag vill komma hem och fira jul med min familj.  Kan du inte komma runt det på något sätt? -Nej jag är ledsen, det går inte? -Men hur kan det inte gå? -Ja, jag kan inte riktigt förklara, men den rutten finns inte bara… Jag gav upp: -Jaha, men kan du boka om mig till Oslo imorgon då, så kan jag ju flyga dit istället. Nej det går inte – då ändrar jag slutdestinationen på din biljett, det går inte. -Jaha, kan du lova mig att ni flyger på måndag då? Killen skrattar lite generat, och mumlar något. -Nähä, jaha, ja tack för hjälpen då. -Ja, jag är ledsen, hoppas att du kommer iväg på måndag då. -Jo, det hoppas jag med… (Enportions-kalkonmikrojulmiddagen hägrar i framtiden…)

1 kommentar

  1. Frands said,

    december 19, 2010 den 9:34 f m

    Det verkar somom den enda rimliga julklappen i år är *obegränsat med pengar och tid*. De andra klapparna *konstant lagom flygväder* och *lagom flygboskap* verkar vara svårare att få tag på.
    Vi som sitter bredvid förstår att man inte skal KLeMSAS med flygbolag som knappt kan tänka i ett steg i taget, och hoppet att ”Marknaden” skall döda dem verkar ännu naivt.
    MEN: Även om hem-till-jul-hoppet inte är mycket att hänga i julgran, så gör jag det i alla fall!


Kommentera

