Lyckan att sova tills man vaknar….

Idag har jag haft vilodag. Jag bestämde att idag fick jag sova tills jag vaknade av mig själv, o vilken skön känsla. Nu vaknade jag inte pinsamt sent i alla fall, utan redan tjugo över åtta låg jag och tittade ut genom fönstret på ekorren som skuttade runt i trädet utanför belyst av den uppgående solens strålar.

Så borde alla morgnar vara.

Enligt planen skulle morgonen så småningom övergå i arbete, men så blev det aldrig. Istället surfade jag runt på nätet, fixade småsaker, packade upp ett par lådor, skruvade ihop ännu en möbel, flyttade en köksskåpshylla så vinglasen fick plats, gick på stan och tittade på skrivbord och köpte onödvändigher som högtalare till datorn, gick hem och rostade kastanjer och umgicks med lugnet och mig själv ackompanjerad av ett glas vin och Stolthet och fördom (otäcka Keira Knightley-versionen, men vad gör man). I slutet kom jag dessutom till insikten att den värsta scenen i filmen – obehagligt löjlig hångelslutscen på Pemberlys terrass – tydligen är gjord endast för den amerikanska publiken (jag såg filmen i Kanada). I den europeiska versionen slutar filmen istället med Lizzys samtal med pappa. Detta är ett tilltag som verkar vara återkommande. Min version av Siste Mohikanen köpte jag, till min stora sorg, i Kanada, och jag har funderat över att köpa en helt ny dvd i Europa eftersom de förstört hela filmen genom att lägga in en massa löjlig konversation + meningslöst hångel i slutet. De sista minuterna gör hela filmen otittabar, och man kan ju inte bara stänga av eftersom de inte bara lagt in en massa fjams efter det riktiga slutet, utan uppenbarligen filmat två slutscener, en med övertydlig sentimentalitet och en utan. Detsamma gäller tydligen Stolthet och fördom, som onekligen blev en betydligt bättre film utan den olidligt anakronistiska ”hångla-i-månskenet-på-balkongen-i-bara-mässingen-scenen”. Man kan ju inte hjälpa att tycka synd om amerikaner, som tydligen inte kan identifiera romantik om de inte får den skriven på näsan…

4 kommentarer

  1. Fingal said,

    november 16, 2010 den 12:30 e m

    Fascinerande! Jag kände inte till att man gjorde så olika versioner för USA och Europa. Jag trodde mest att man ibland spelade in olika slut och testade dem på publik för att kunna välja det ”populäraste”. Jag såg Knightley-versionen av Stolthet och Fördom för bara någon vecka sen (igen), och även om filmen inte alls kan mäta sig med BBCs version (särskilt inte Mr Collins, som är helt sublim i TV-serien 🙂 så tycker jag att den inte är så tokig, men då har jag ju alltså aldrig sett det amerikanska slutet…

    • lottahiller said,

      november 16, 2010 den 2:12 e m

      Jo nu är det ju så att jag har rätt svårt för Keira Knightley – men som sagt utan slisket blev den bättre…

      Och jag måste säga att jag är rätt förvånad själv över att tom Stolthet och Fördom har getts två slut – det måste ju betyda att en rätt stor andel filmer i själva verket slutar i meningslst hångel. Om man är amerikan… Subtilitet är visst inget för dem på andra sidan Atlanten, men det var ju å andra sidan ingen nyhet.

  2. Jonas said,

    november 16, 2010 den 1:40 e m

    Fast jag tycker mig minnas den där scenen och att jag sett den två gånger, en gång på bio med Maria och en gång hemma på DVD. Eller minns jag fel? Jag undrar om inte Maria köpt hem den där, kanske måste undersöka. Det är inte så att det finns en specifik *brittisk* version?

    • lottahiller said,

      november 16, 2010 den 2:05 e m

      Nejdå – det är svensk dvd. Men på extramaterialet finns ”alternative US-ending” med, så om man gillar det där sliskiga kan man få se det ändå – det var kanske det Maria såg till att du fick 😉


Kommentera

