Åter i Uppsala

Aberdeen har många förtjänster och en del brister. En av de mest fatala felen är den nästintill totala avsaknaden av vettig sushi. Det finns visst en jättebra japansk restaurang i stan, men den är av den dyra lyxiga boka-bord-dagen-innan-varianten. Sen finns det något slags sushiställe i mallen vid järnvägsstationen av mer snabbmatsvariant, men där blir det också rätt rejält dyrt – och dessutom har ingen som jag frågat nämnt den ens, och då blir man ju lite tveksam. Sushi som fast food har helt uppenbart inte lyckats hitta sin plats bland alla fish & chips, burgers and pizzas (trots att ju Aberdeen borde ha de bästa förutsättningar, fötterna i havet som den har). Mycket sorgligt faktum för en som under de senaste åren gjort sig lätt beroende av sushi (fredagsmyskvällar i eget sällskap ska bestå av sushi, ett glas vitt vin och en trevlig film efter humör). Det första jag gjorde när jag kom till Uppsala var därför att tvinga hit brorsan och Vicki för stilla begäret efter rå fisk med sushimiddag. Underbart.

Idag undrar jag om vädret har fått tips från Skottland att jag är hemma, så de kan visa sig från sin sämsta sida och på så sätt inte bidra till någon slags nostalgisk uppsalalängtan. Värsta sortens novemberväder med ful grå himmel, fåniga stormvindar (alla stormvindar som inte lever upp till sin fulla potential måste betecknas som fåniga) och spridda skurar har fått mig att sitta och uggla i myskläder (hopskrapade från de diverse övergivna garderobsgömmor som huset kunnat uppbåda (så jag ser ut som clownen Mannes mindre attraktiva kusin), så jag är glad att jag är själv hemma och slipper visa mig för folk) hela dagen. Nu måste jag dock hänga på mig något anständigt och ge mig ut i eländet, för jag ska till tandläkaren. Höjdardag, verkligen. Tur att jag har en trevlig middag att se fram emot i kväll.

Kommentera

