Jag har rena kläder och en kattkompis utanför köksfönstret.

Idag fick jag låna tvättmaskinen hos min kollega Kate, så jag har tillbringat största delen av eftermiddagen tillsammans med henne, mesta tiden hängande över varsin dator i olika delar av lägenheten, men då och då samtalande över en kopp kaffe. Mycket trevligt sätt att söndagsarbeta på, fast jag har givetvis inte fått så mycket skrivet som jag borde… Dessutom fick jag ta över de sista dagarna av hennes inköpta mobila bredband eftersom hon fått nät hemma, så nu kan jag sitta uppkopplad i mitt lilla hus!

När jag kom hem låg en svart fluffig katt på sitt favoritställe på trädgårdsmuren. När jag precis hade flyttat in kom katten och hälsade mig jamande välkommen utanför köksfönstret, men sen dess har han mest tittat lite snett på mig och sen spankulerat iväg med svansen i vädret när jag kommit i närheten. Nu öppnade jag i alla fall köksfönstret och pratade med honom där borta på trädgardsmuren. Han jamade ett svar, sträckte makligt på sig, gick lojt fram till staketet, spatserade längs det på utstuderat kattsätt och kom med ett elegant hopp bort till köksfönstret. Där satt han sen och tittade på mig en stund, tog emot de ostbitar som erbjöds, och tittade sen lite till. Jag lät fönstret stå öppet utifall att han skulle vilja komma in på husesyn, men så långt ville ha inte sträcka vänskapligheterna utan spankulerade efter en stund iväg med svansen i vädret.

Kommentera

