Havregröt, och gröt och annan gröt

Nu ska jag gå hem och koka havregrynsgöt. Eftersom jag är en sån opålitlig svensk har jag ännu inte beviljats något bankkonto, vilket gör att lönechecken som jag fick idag för tillfället inte är värd någonting mer än vilket kladdpapper som helst, trots det ser ut om den skulle kunna innehålla ett par tusen pund. Och mitt svenska bankkonto är tömt. Allt jag har att röra mig med är de femton pund som ligger i plånboken, och de ska allt sparas till helgens extravaganser. Torsdagkvällar måste vara utmärkta grötkvällar. Jag har i och för sig en grytkonserv stående i skafferiet, men löfte är löfte – ingen mer färdigmat! Dessutom är havregrynsgröt gott, så det är egentligen inte synd om mig, jag behövde bara en ny vinkling in till gnällandet över det brittiska banksystemet; för det verkar helt enkelt inte riktigt klokt att man ska ha pengar som man inte kan använda bara för att banken tror att man kanske möjligen kunde vara en bedragare. Jag undrar vad jag skulle kunna använda mitt konto till om jag nu var en bedragare? Det är ju inte så att det dimper ner en massa pengar från ingenstans eller någons annan stans bara för att man råkar ha ett konto. Kanske tror de att jag ska utnyttja deras stackars oskyldiga bank för att bygga upp en ondskefullt svenskt akademikerbrotssyndikat. Skulle ju vara tufft – men jag har då ingen aning om hur man gör. Måste börja råna lite banker eller tvätta pengar eller frottera mig med maffiabossar eller nåt…. Imorgon ska jag i alla fall gå till bankkontoret och vifta med checken framför näsorna på dem och fråga vad de egentligen håller på med. ”Titta här – pengar! Nå, vill ni ha dem eller inte?!?! Eller ska jag gå med dem till maffian? Bestäm själv, bankskrälle!”

1 kommentar

  1. Veronika said,

    september 3, 2010 den 11:50 f m

    Jag tror inte att ondskefulla svenska akademikerbrottssyndikat behöver råna banker. De ger nog ut storsäljare om egypten, vikingar (oh, tänk kombinationen av dessa!) och mayapyramider – alla med dunkla källhänvisningar – för att finansiera sina kommande anfall. Frågan är bara vad anfallen skulle vara riktade mot? Och nej, jag har inte alls en seg fredageftermiddag på kontoret 😉


Kommentera

