Tillslut framme i Aberdeen

Sent omsider kom jag ändå till Aberdeen och blev levererad av taxichaffören till Staff housings office fem i fem. De var mycket lättade, eftersom de trott att jag försvunnit. Jag satte min underskrift på hundra papper som jag inte hann läsa igenom, och så fick jag nycklarna i handen – tillsammans med en karta där ett orange streck visade vägen till number 4 Thom’s Place. På en liten smal stensatt gränd som går ut från (den likaledes stensatta) High street ligger mitt pyttepyttelilla stenhus, med grön heltäckningsmatta till och med i trappan (fast inte i köket och badrummet, hurra!) och spröjsade fönster.

Med odiskuterbar logik passar mässingsnyckeln i stållåset och stålnyckeln i mässningslåset.

På baksidan ligger en liten liten trädgård, där det mycket riktigt står två soptunnor (mamma förutsåg ju detta), men den är inte asfalterad (som hon också misstänkte att den skulle vara), utan har en gräsplätt och mycket eftersatta (och ganska fula) rabatter. Någon har dock bemödad sig att ganska nyligen plantera en liten tuja (och varför måste det vara tuja för?? Vad är det för fel på ljusgröna, bladrika, trevliga buskar?).

För att komma till trädgården är man tvungen att gå ut genom ytterdörren och runt huset. Men köket vätter ut mot trädgården, så när jag kommer på hur man gör för att öppna fönstrena (det är någon konstig skruv- och hiss-mekanism) kommer man i alla fall att kunna skicka mat och dryck den vägen.

Det var inte en överdrift att säga att jag bor 30 m från jobbet, för om man fortsätter några meter framåt på gränden kommer man till Elphinstone road, och det är där institutionen ligger. Eftersom jag kom så sent har jag ännu inte varit där, så mycket saker återstår att göra imorgon. Till exempel köpa en adapter, eftersom jag, slug som en räv, packade ner englandsadaptern i en av de kartonger som nu står hos föräldrarna i Eriksberg och gör ingen nytta alls under dess att min mobil håller på att dö…

Så här i efterhand (när man med förvåning packat upp delar av sin packning) kan man konstatera att det kanske hade varit klokare att lägga ner en tallrik istället för Burenhult i handbagaget, och att löpskorna kanske hade kunnat få ge plats åt en gryta. Det blev en lång lista nödvändigheter att införskaffa imorgon, som komplettering till de nödreserver jag just handlat på Spar (som papptallrikar, toapapper, hobnobs och lasange som man ju kan laga till utan gryta). Lite uppmuntrande var det ändå att jag fick visa id för att köpa min ”fira-att-jag-sitter-ensam-i-mitt-eget-hus-öl”, fast stackars killen skämdes när jag langade fram mitt leg och förvarade sig med att jag såg så ung ut. ”Ja det kan man ju inte ta illa upp över” tyckte jag och hivade upp mitt värdelösa trepundsliggunderlag under armen och knallade hem till mitt hus (dockskopiskt, men dock hus).

Godnatt fran mitt tomma hus…

7 kommentarer

  1. Sara said,

    juli 30, 2010 den 9:31 e m

    Hej!
    Ser ju jättefint ut, lite mysigt på ett mysigt sätt.
    Ser verkligen fram emot att följa ditt nya liv via bloggen.
    Kram

  2. Frands said,

    juli 30, 2010 den 9:59 e m

    Ett bedårande hus – mätt i huslängder är det tydligen ändå ganska långt till jobbet

  3. Lars said,

    juli 30, 2010 den 10:04 e m

    Du har alltså ett hus?! Nice. Vansinnigt brittiskt, ser det ut, och det är ju bra. Men köp filtar. 😉

  4. Carin said,

    juli 30, 2010 den 10:50 e m

    Det ser ju jättefint ut huset! Du får göra dig av med soptunnorna bara, och man kan kanske sätta en stege under köksfönstret…

  5. Britt-Inger Johansson said,

    augusti 1, 2010 den 2:46 e m

    Så sött och så skotskt grått!

  6. lottahiller said,

    augusti 1, 2010 den 2:50 e m

    Hela Aberdeen är grått. Den försöker kalla sig ”silver city” som kompensation, men jag vet inte jag…. skulle nog kalla den för grå…

  7. Magdalena said,

    augusti 1, 2010 den 8:23 e m

    Hej Lottan!

    Det ser ju jättefint ut! Hellre grön heltäckningsmatta är mörkdov tantrosa. Sådant kan ju drabba en också 🙂 Självklart kan man ha matta på matta – vad gör man inte för att få bort det fula.

    Bygg en liten terras vid köksfönstret, vet jag! Och så en liten trappa inifrån köket – så kan man gå ut ganska enkelt genom fönstret. Undrar hur de tänker egentligen när de inte gör någon dörr från huset till trädgårsplätten!!??

    Visar bilderna för mormor imorgon. Hon sover nu. Hör av mig igen


Kommentera

