Bland fabeldjur och snabeldjur i Danmarks huvudstad

Som det ärkenöt jag är lyckades jag blanda ihop avgångstid med boardingtid och missade det eländes planet. Efter att ha förbannat mig själv ner i ett mörkt hål och gråtit mig igenom transferdesk, biljetköpsdesk och incheckning stod jag inför två val: Gå in på flygplatsen och sura hela dagen och gräma mig över att jag är en sån komplett idiot, eller göra det bästa av situationen. Följaktligen tog jag tåget in till Köpenhamn (69 Dkr t.o.r – kan du förstå det Arlanda!) för att driva bort dryga tre timmar, på Ströget, Nyhavn och diverse strandpromenader. Dessutom lyckades jag fånga pälsmössornas vaktombyte och fick förvånas över den kilometerlånga kön som väntade på att få se prinsens nyrenoverade våning.  Centrala Köpenhamn kryllar av drakar och andra underliga figurer som krullar sig runt lyktstolpar, slingrar på ledstänger och sticker upp nosarna ur vattnet på de mest oväntade ställen. Det lilla sjöskrället var däremot på semester på världsutställningen, så henne fick man inte träffa, även om några spanska pojkar gjorde sitt bästa för att fylla hennes tomma plats.

Utan jungfru... bara en tom sten.

Köpenhamn är ändå trevligt kom jag fram till på min kortkorta visit, och jag skulle inte ha något emot att slänga bort en weekend där. Men nu ska jag i alla fall boarda planet. På riktigt den här gången. Hörs i Aberdeen 😉

1 kommentar

  1. Poff said,

    juli 29, 2010 den 1:18 e m

    Låter som om du hade en bra dag i Köpenhamn i alla fall, Lotta.
    Sist jag var där (för VÄLDIGT länge sedan) var jag luspank och fick övernatta i ett buskage i en park…
    Ha de bra i Aberdeen!


Kommentera

