Det finns inga blå tulpaner…

I höstas fick jag tulpanlökar från tulpanens (europeiska) hemland av en mig, en gång i tiden, närstående person. Lökar som skulle bli blommor i en massa knasiga tulpanfärger som svarta och gröna, samt en påse med lökar som lovade att blomma i blått. De var dels en present till någon som älskar allt som växer och speciellt tulpaner, och dels sista ordet i en diskussion. Tulpaner finns nämligen i en massa färger, men inte blått. Det går inte att få fram, de har det liksom inte i sig.

Så, sent i höstas fick jag ner mina lökar i jorden, bara några dagar innan vintern tog över helt. Jag var därför orolig att de inte alls skulle komma upp, men i flera veckors tid har de nu blommat, mina tulpaner, i alla upptänkliga färger; orange, röda, lila, grönvita, skära, till och med svarta, men inga blå. Jag tror ändå att de kanske finns, de där blå tulpanerna. Det är en sån tilltalande tanke att det omöjliga existerar, att verkligheten rättar sig efter drömmarna; bara inte i min lilla rabatt. Det krävs nog mycket speciella omständigheter för att blå tulpaner ska blomma…

Kommentera

